Det var akkurat en sånn sving som den forhjulsdrevne, 170 hester sterke Mini Cooper S hater - nedover i en skarp venstre som kniper. Og våt vei gjør ikke akkurat saken bedre. Men i stedet for å understyre inn i autovernet eller la ESP'en jobbe på overtid, napper jeg den ned i andregir og gir full gass. Bilen strammer inn linjen, og jeg blir skutt ut av svingen som en kule som fyker ut av ruletthjulet.

 

Uttrykket "kjører som på skinner" er temmelig utslitt, ja, men det er det eneste som passer her. Uansett hvor glatt veien er av blomsterstøvet, og uansett hvor skarp svingen er, går det - som på skinner. Jeg føler at jeg kan gjøre hva som helst, og at bilen vil takle det. Skulle tro jeg satt i en racerbil!

 

Velkommen til Twinster. En Cooper S som fungerer som test- og utviklingsbenk for et nytt firehjulstrekksystem bygd av Getrag, en av verdens største på transmisjon og drivlinjer.

 

Det var ingen enkel oppgave det tyske selskapet tok på seg da de skulle utvikle en 4x4-Mini. Bare se på bilens beskjedne størrelse. Under panseret er det knapt nok plass til en bratwurst, for ikke å snakke om en modifisert girkasse. Og kravet om at bilen skulle beholde de artige kjøreegenskapene og derfor ikke skulle heises, gjorde heller ikke ting enklere. På toppen av det hele skulle systemet være lett, rimelig og uten kompleks mekanikk.

 

Getrag hevder at Twinster har en helt ny type firehjulstrekk, som ved hjelp av elektronisk styrte differensialer, ESP- og ABS-sensorene hele tiden merker hvor kreftene trengs - uten at bremsene brukes for å redusere kraften på hjulene. Kreftene fordeles individuelt mellom de fire hjulene, og du kan også ha ulik kraftfordeling på høyre og venstre hjulpar. Systemet "snakker" også med motorstyringen, så du har perfekt kraftfordeling også når du vil dra i gang på glatta.

 

I tester har den firehjulsdrevne Mini-prøvekaninen prestert langt bedre enn tilsvarende for- og bakhjulsdrevne biler. Den enorme forbedringen i veigrep er noe alle sjåfører vil ha glede av, uansett hvor god man er til å kjøre.

 

Getrags Twinster-system blir å finne i to bilmodeller allerede fra 2007, men tyskerne vil ikke si hvilke. Dette kan bety starten for en ny generasjon firehjulsdrevne biler. Vi gleder oss!

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!