Vi ligger og dytter og dytter, men bilen foran er ikke veldig interessert i å legge seg inn i høyrefilen. Han regner nok med at han kan dra ifra, og øker farten. Vi fortsetter å dytte, og blinker med lysene. Vi vil forbi. Han øker farten ytterligere, men ikke nok. Vi skal forbi. Det begynner å gå tyngre for den aldrende Lancia'en. Han må til slutt gi seg, og legger seg motvillig inn. Vi smetter kjapt forbi, og jeg registrerer at nåla raskt krysser 180-merket. Dette er peanøtter for en smart forfour BRABUS.

 

Et øyeblikk senere kommer det en sving som ville virket veldig slak i hastigheter under hundre, men nå er den mer enn skarp nok. Jeg kjenner en lett gynging i bakvogna. I rolig tempo er den stiv, kanskje litt for stiv, men nå føles den i mykeste laget.

 

Motorvei er kjedelig, så vi leter opp de gamle rallyløypene i Monte Carlo. Du milde Moses. Bilen er som en gokart, som gjør akkurat det vi ber den om. S-kombinasjonene kommer på rekke og rad. Balansen er perfekt. Den forhjulsdrevne bilen finnes ikke understyrt, ei heller overstyrt. Før du klarer å få ut rumpa, har elektronikken hentet deg inn igjen; for innen da har du gjort mye galt.

 

Underveis rekker jeg å reflektere over at bilen deler plattform med nye Mitsubishi Colt. Det samme med motoren, men BRABUS har fiffet den opp en smule. Sånt er enkelt når man har med turboladere å gjøre.

 

Etter hvert dukker det opp et klatreparti med en rekke 180-graders svinger, med bare korte rettstrekk imellom. Det betyr full spiker inn mot svingen, deretter bråbrems og nedgiring, slipp opp brems, sving, gi gass, og turbomaskinen drar deg kjapt ut av svingen. Før du rekker å blunke er anneetgiret tømt, og du må nappe inn tredjegiret. Ny 180-grader nærmer seg, og det er "på'an igjæn".

Teknisk enkel

- Det hele er ganske enkelt, forteller Michael Jopp oss. Han er produktansvarlig for BRABUS versjonen.

 

- Det eneste man trenger er en kraftig motor, en presis giroverføring og et førsteklasses chassis, fortsetter han. Og han har så rett.

 

Drivkraften er kun en liten 1,5-liters turboladet sak. Motoren har en fin karakteristikk og et snilt turboinnslag. Resultatet er en bil som blant annet gjør over 100 km/t på annetgir. For å holde bilen bedre på veien, har de senket den 30 mm i front og 28 mm bak. Det er satt på hjul i dimensjon 205/40R17 foran, og 225/35 R17 bak. De bredere bakhjulene skal gi bedre bremsestabilitet i høy fart.

 

Men ytelser er ikke nok alene. For å skille BRABUS-versjonen fra en standard smart forfour, har de gitt den en helt ny frontfanger, nye sideskjørt og ny bakfanger. I tillegg er det satt på spesielle felger, som kun fås på BRABUS-versjonen. Innvendig er det flere detaljer som vitner om noe ekstra, som skinn, aluminium og logoer. Til og med navigasjon har den. I en slik vil du garantert bli lagt merke til.

 

Om noen hadde fortalt meg i smarts spede barndom at vi en dag skulle få kjøre en smart som er god for over 220 km/t, hadde jeg ikke gått på limpinnen. I dag sitter jeg fast med både armer og bein. Dette er noe av det morsomste jeg har rattet på svært lenge. Bilen kommer til Norge i mai. Prøv selv! Ja, en ting til. Den rommer fint fire voksne og et par kasser øl.

 

fred.magne.skillebak@hm-media.no

 

Tekniske data smart forfour BRABUS

Motor:             R4, 1468 ccm, 16 V

Ytelse:            177hk - 6000 o/min

Dreiemoment: 230 Nm - 3500 o/min

Forbruk:          0,68 l/mil

0-100 km/t:    6,9 sek

Toppfart:        221 km/t

Egenvekt:       1090 kg

Bagasjerom:   268/910 l

Pris:               319 000 kr

Kommer:        Mai

Førsteinntrykk: Bare må ha den

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!