Å kalle en Seven en legende vil være en kraftig underdrivelse. Den er femti år gammel, men fortsatt er det svært få kjøretøy som kan måle seg med den, uansett om du er på bane eller åpen vei.

Her er nemlig kun det du absolutt trenger, og ingen ting annet.

260 hestekrefter!

Nå viser Caterham sin nyeste Seven-variant; CSR 260. Og tallkombinasjonen står for antall hestekrefter.

Den Cosworth-utviklede Ford Duratec-fireren på 2,3 liter er tilgjengelig i to varianter; med 200 eller 260 hk. Den "s vakeste" av disse gir den snaut 600 kilo tunge bilen en 0-100-tid på 3,7 sekunder, og 230 km/t i toppfart.

260-hesteren banker til med 0-100 km/t på nakkebrekkende 3,1 sekunder, og 250 km/t i toppfart skulle gi en passelig hårtørkende effekt. Dessuten regner vi med at de 260 hestekreftene, 270 Nm og en sekstrinns girkasse burde gi den svært lette bilen høyst akseptable mellomakselerasjonsegenskaper.

- Gjør superbiler flaue!

Caterham-sjef Ansar Ali er tydelig stolt av deres nyeste kreasjon:

- Når du ser på prestasjonene, og ser på prisen, er det ingen ting som kan måle seg mot CSR 260. Og den er en perfekt performer både på veien og på banen. Den vil garantert gjøre mang en superbil flau, sier Ansar Ali i pressemeldingen.

Nytt hjuloppheng

Selv om svært mye - og hele den grunnleggende ideen med en Seven - er uforandret siden den første gang så dagens lys, har den stadig blitt videreforedlet.

 

I den nyeste varianten CSR har den blant annet fått et nytt, uavhengig hjuloppheng. Dette krevde endringer på Sevens spaceframe, og har resultert i en 25 prosent mer vridningsstiv bil.

Bedre aerodynamikk

En Sevens utseende har heller ikke vært utsatt for de store endringene i løpet av årene. Men CSR har fått forbedret aerodynamikk gjennom nye skjermer - som også er festet enda nærmere hjulene enn før.

Dette, sammen med et nytt frontstykke og små spoilere montert nede i fronten, skal i følge Caterham ha halvert løftekreftene i fart. Dermed skal understyringstendenser i høy hastighet også ha blitt kraftig redusert.

Dramatiske interiørendringer

Seven CSR har også fått den mest dramatiske endringen av interiøret i modellens 48-årige historie. Nå begrenser interiørendringene seg jo selv i en såpass liten og basisutstyrt bil, men det største elementet - dashbordet - er helt nytt.

I stedet for den tradisjonelle, flate dashbordplaten, har dashbordet nå fått kurvede former som omgir føreren. Dette, og senterkonsollen med en oppbevaringsboks og armlene, er festet til en vakker, synlig stålramme.

Bygg den selv

Det er to priser for en Caterham; ferdig og nøkkelklar, eller et byggesett. Den 260-hester sterke superbilen koster deg drøye 400 000 kroner, og bygger du den selv sparer du 30 000 kroner.

Så kommer selvsagt våre særnorske avgifter og jobben med å få det godkjent i tillegg

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!