Det er ikke mange dagene siden vi omtalte Dodge Charger SRT8. Og gutta i Daimler-Chryslerkonsernets SRT-avdeling - altså de som videreutvikler Jeep, Chrysler og Dodge med fokus på lek og moro - har nå lagt vantene på den nye Jeep Grand Cherokee.

415 hk, 556 Nm

Grand Cherokee SRT8 har fått mye av den samme behandlingen som Dodge Charger og Chrysler 300C. Den samme 6,1-liters HEMI-V8´en er på plass under Jeep-panseret - riktignok med 10 hk mindre enn søsknenes 425 gamper.

Det skorter likevel ikke på fartsressurser. 415 hk er tross alt en god del. 556 Nm er også det vi vil regne som brukbart. I kombinasjon med en femtrinns automatkasse og et omarbeidet firehjulstrekksystem - som dermed blir Grand Cherokees fjerde system - skal bilen klare 0-60 miles per hour-sprinten på under fem sekunder.

Blant de aller kjappeste

Og 0-160-0 km/t tar drøye 19 sekunder. Dermed tukter Grand Cherokee SRT8 for eksempel Porsche Cayenne Turbo. Den er den sprekeste og kjappeste Jeep noensinne.

Og mens vi venter på den oppgraderte Cayenne Turbo, AMG-varianter av nye Mercedes-Benz M-Klasse og Range Rover med V12-motor, er den også blant de aller kjappeste fabrikkbygde SUV´ene som kan kjøpes for penger.

"Dobbelt så dyre skal etterlates i støvet"

- Vi ville bygge en bil som etterlater dobbelt så dyre biler i støvskyen bak, sa Jeff Bell, visepresident i Jeep, ved presentasjonen i New York.

- Og dette skulle skje uten at det gikk på bekostning av Jeep´ens terrengegenskaper.

Standardpakke

Som SRT-sedanene har også den store Jeep´en fått et omarbeidet understell som legger bilen nærmere bakken, den er blitt stivere og strammere og skal by på en mer sportslig kjøreopplevelse i tråd med kreftene.

Store Brembo-bremser (360 x 32 millimeter store, ventilerte skiver foran og 350 x 28 millimeter store, ventilerte skiver bak) er som vanlig på plass, og SUV´en ruller på tjuetommere med 245/45-dekk foran og 285/40-dekk bak.

I tillegg er ESP-systemet omarbeidet for å passe de forbedrete kjøreegenskapene, de større kreftene, og ikke minst førerens antatte ønske om å kunne ha det litt moro.

Litt pynt her

Grand Cherokee SRT8-fronten skiller seg fra de motorsvakere søsknene ved flere og større luftinntak for økt kjøling av motor og bremser, samtidig som løftekreftene i høyere hastigheter skal være redusert.

Nye og dypere sideskjørt skal bidra positivt til aerodynamikken, og en ny hekkstøtfanger med to fire tommer store eksosutblås i midten er også på plass.

og litt karbon der

SRT-gjengen har også satt sitt preg på interiøret. Dype forseter med innlegg i semsket skinn skal holde deg på plass når det kjøres litt aktivt, og karbonfiberinnlegg både her og der skal gi en sportslig snert.

Du kan overvåke oljetemperatur og -trykk via et display i instrumentpanelet, og resten av instrumentene - inkludert et speedometer gradert til 300 km/t - har fått en unik, blåaktig farge.

Produksjonen av Jeep Grand Cherokee begynner om ikke så lenge, og de første bilene ruller ut som 2006-modeller. Men vi vil nok dessverre anta at det ikke vil komme så voldsomt mange SRT8´er til våre veier.

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!