De fremstår som prisgunstige mellomklassesykler. Likevel er de store og velbygde. Suzuki DL 650 stiller med en fysikk som bokstavelig talt hever seg over det meste med høy vindskjerm, svulmende bensintank og bred sadel. Vet man ikke bedre, kan man godt ta den for å være en tusenkubikker. Heller ikke Honda CBF 600 er noen pusling, men den virker et par nummer mindre enn Suzukien. Likevel er det snakk om en velvoksen sportstourer med god plass for så vel fører som passasjer.

 

STORE:

Tross solide dimensjoner og fine turegenskaper, slipper man å slite med overvekt. CBF 600 og DL 650 viser til fulle at mellomklassesyklene er i ferd med å vokse seg store.

Til turbruk stiller både CBF og DL med komfort og kjørefølelse som gir høy trivsel. Med lett foroverlent ergonomi byr Hondaen på fin nærkontakt og god kroppslig balanse. Kåpa gir en effektiv og turbulensfri avlastning for fartsvinden, en egenskap man ikke minst verdsetter når farten legges på kontinentalt nivå.

 

Bra moment i mellomregisteret bidrar også til at man ikke behøver å gire livet av seg under aktiv kjøring. Det skal riktignok nevnes at motoren på vårt testeksemplar avga merkbare vibrasjoner rundt 7000 omdreininger, men vi opplevde dem ikke som spesielt plagsomme.

 


TRADISJONELL:

Både Honda og Suzuki har valgt tradisjonell instrumentering med analog visning av turtall og hastighet.

DL 650 er en typisk reiseenduro. Man sitter rakrygget med hendene i avslappende grep om et forholdsvis høyt styre. Med bred tank og stort frontareal gir den en trivelig følelse av å ha mye motorsykkel mellom beina. En viktig, emosjonell faktor for turopplevelsen. Når man har tatt seg bryet med å justere inn vindskjermen, gir den også suveren beskyttelse for overkroppen. I normalt, norsk turtempo stiller DL 650 med en avslappende komfort som er fullt på høyde med de store reiseenduroene. I høyere fart oppstår det en del turbulens som gjør tilværelsen litt anstrengende.

Lett trivsel

Om de ter seg som store sykler på tur, stiller både CBF og DL med ett fortrinn i forhold til de større artsfrendene: De er nemlig lette. Lav vekt er for lengst blitt et av de viktigste kriteriene i R-klassen. I våre øyne er det nesten like viktig på en allrounder. Moderat vekt bidrar rett og slett til at en motorsykkel er lettere å ha med å gjøre i det daglige. Det er viktig i det totale trivselsbildet.

 

CBF 600 og DL 650 har fysikken og komforten. Spørsmålet er om motorene er store nok til å leve opp til de voksne egenskapene. Slik vi ser det, er svaret et klart tja! Honda-motoren er smidig som en strikk og har bra drag i mellomregisteret, der den normalt opereres. I motsetning til andre rekkefirere, som gjerne trår til med ekstra power på toppen, skjer det ingen effektmessig karakterforvandling. Honda-motoren har effekt nok, men den trives best på middels turtall. Suzuki-motoren imponerer. På lavt og middels turtall leverer den trivelig V-twin-moment, et moment som utvikler seg til vital lekenhet når turtellernåla nærmer seg rødfeltet. En motormessig perle.

Levelige egenskaper


REKKE ELLER V:

Mens CBF stiller med tradisjonell rekkefirer, byr DL på en trivelig V-twin-motor. Selv om begge stiller med kraftfullt mellomregister, har Suzuki-twinnen et effektmessig overtak.

Etter møtet med CBF og DL er i det hele tatt testprotokollen fri for negative bemerkninger. Rent estetisk fremstår de riktignok ikke som spesielt spennende, men det tenker man jo ikke over når man befinner seg bak styret. Snarere er vi imponert over evnen til å formidle ekte MC-opplevelse.

 

Slik sett trekker DL 650 V-Strom det lengste strået. Den er størst, sterkest og mest bekvem. Takket være den karakterfulle motoren opplever vi den også som den mest underholdende.

 

Selv om vi faller ned på DL, har både Hondaen og Suzukien kvaliteter som gjør dem til attraktive alternativ til langt større materiell. Selvsagt snakker vi ikke om verstingytelser, men de har effekt nok til så vel daglig nyttekjøring som litt friskere utfordringer på svingete underlag. I motsetning til fordums mellomklassesykler fikser de også passasjerkjøring - uten at man behøver å slite i filler overlæret på girfoten. I det hele tatt stiller de med egenskaper som selv vi som blaserte testkjørere godt kan tenke oss å leve med. Nøkternt sett er det tull å spenne mer penger på en motorsykkel.

 

jon.a.lystad@c2i.net

 

Modell:

Honda CBF 600S

Suzuki DL 650 V-Strom

Motor:

Firesylindret, vannavkjølt rekkemotor

Tosylindret, vannavkjølt V-motor

Slagvolum:

599 ccm

645 ccm

Effekt:

76 hk/10 500 o/min

67 hk/8800 o/min

Dreiemoment:

58 Nm/8000 o/min

60 Nm/6400 o/min

Kraftoverføring:

6 gir/kjede

6 gir/kjede

Dekk f./b.:

120:70-17/160:60-17

110:80-19/150:70-17

Tørrvekt:

196 kg

189 kg

Setehøyde:

770-800 mm (justerbart)

820 mm

Tankvolum:

19 liter

22 liter

Aks 70-130 km/t 5.gir.:

7,6 sek

6,3 sek

Turtall, 100 km/t:

4700 o/min

4600 o/min

Testforbruk:

0,46 liter/mil

0,46 liter/mil

Toppfart ca.:

210 km/t

190 km/t

Pris:

Kr 109 900

Kr 112 900

Importør:

AS Kellox, Ski

Erling Sande AS, Drammen

 

 

 

 

   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

FIRE FINE

 

DL 650 og CBF 600 er ikke alene om å tilby fine bruksegenskaper til en overkommelig pris. Faktisk finnes det mange attraktive modeller som møter de flestes behov, både når det gjelder egenskaper og estetikk. Her er fire aktuelle kandidater.

 

HONDA XL 650 TRANSALP
Når Honda hevder at årets Transalp er ny, skal det tas med en klype salt. 2005-modellen har riktignok vært gjenstand for en del endringer, men de er av kosmetisk art. Uten å gå i dybden, konstaterer vi bare at Transalp er en pålitelig og bekvem traver som har bevist en formidabel slitestyrke. Sammenliknet med V-Strom, mangler den litt effekt, men den er lettkjørt og nøysom i daglig bruk.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KAWASAKI Z 750S
Med basis i streetfighteren Z 1000, fant Kawasaki i fjor det opportunt å lage en billigere 750-variant. Nå følger de opp med en mer touringorientert utgave. Når vi sier touringorientert, har det ikke noe med sportsegenskaper og ytelser å gjøre. Derimot snakker vi om en større kåpe som bidrar til økt velvære på tur. Vi hadde sansen for 04-utgavens sportslige komfort. Z 750S er sikkert ikke dårligere

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SUZUKI GSF 650S BANDIT
Suzuki har gitt sin populære Bandit-modell en real oppfriskning. Faktisk er det snakk om en ny og større sykkel. Det er i første rekke motoren som gjør Bandit til en interessant utfordrer. Med 650 kubikk har nemlig Suzuki hentet ut mer moment i mellomregisteret. Med en intropris på 100 000 seiler den også opp som en het utfordrer i mellomklassen. Vi spår en plass høyt oppe på salgsstatistikken.

YAMAHA FZ6 FAZER

Vi er fristet til å kalle Fazer en liten genistrek. For det første stiller den med motor som tilkjennegir sitt R-messige opphav. Den går bra. Dessuten stiller Fazer med egenskaper som gjør den til en sportslig fornøyelse, uten at det har gått ut over komforten. Faktisk er den svært bekvem. Det geniale ligger imidlertid i utseendet. Med eksosrør i rumpa og R-inspirert kåpe er den bare rå!

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!