Det kan ikke være lett å fornye Mini. Den ble jo bygget som en retromodell, og hvordan kan man modernisere retro?

Sikrere og mer rommelig

Uansett, Minis moderkonsern BMW har vedtatt at Mini skal leve videre. De har jo solgt svært godt - faktisk flere enn de egentlig hadde planlagt. Og for at merket skal leve videre, trengs det selvsagt nye modeller. Ryktene går om at en stasjonsvogn-variant av dagens modell nærmer seg veien, og flere varianter er under vurdering.

Men det er altså neste generasjon Mini våre spionfotografer har knipset under testing. Endringene i forhold til dagens versjon ser ikke så omfattende ut, men Mk. II skal bli både sikrere og mer rommelig.

Fronten får de største endringene. Panseret er mye høyere enn på dagens versjon, for å tilfredsstille kravene til fotgjengersikkerhet. Skadene ved påkjørsel av en fotgjenger er jo et av kriteriene som vurderes i Euro-NCAP-testen.

Bedre materialer

De utvendige målene skal i følge våre kilder være omtrent uendret fra i dag - en Mini skal fortsatt være en Mini. Men smartere utnyttelse av plassen skal gi større rom innvendig.

Materialene som brukes skal være av høyere kvalitet enn i dag - både i dashbordet og ellers i interiøret, og setene skal også være bedre og mer støttende. Men grunnprinsippene i designen skal visstnok ikke endres stort. Og det tar vi ikke akkurat så veldig tungt.

Nye motorer

Under panseret vil det bli en del endringer. Den 1,6 liter store motoren - som i dag er en gammel toventils konstruksjon med Chrysler-bakgrunn (ganske morsomt, egentlig, med tanke på at Chrysler jo er i lag med BMWs erkefiende Mercedes-Benz) - skal byttes ut med en helt ny, topp moderne og sekstenventilert motor utviklet i samarbeid med PSA-gruppen.

Når det gjelder dieselmotoren, skal også denne komme fra PSA-konsernet i neste generasjon Mini. Nå ryktes det også at PSA og BMW utvikler en 1,8-liter stor bensinmotor sammen. Kanskje denne også får plass i Mini´en?

Turbo!

De nye 1,6-liters motorene blir tilgjengelig i fire effekttrinn når den nye Mini kommer på markedet i 2007; One får 115 hk, Cooper får en turboladet variant med 143 hk, og Cooper S får en 170-hesters turbomotor.

På toppen - med lansering en gang i 2008 - finner vi Works, med en turboladet og 230 hester sterk variant av den samme 1,6-literen.

Dette passer jo også godt med alle ryktene om at BMW er i ferd med å gi slipp på gamle lovnader om at de aldri mer skal ha turbo i sine biler.

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!