Folket hos Mercedes-Benz har travle tider. Ikke nok med at de skal fornye de eksisterende modellene med jevne mellomrom; de lanserer også en lang rekke nye modeller.

På Genève-utstillingen - som stengte dørene for et par uker siden - presenterte Mercedes-Benz presenterte den nye B-Klasse. Og Vi Menn har akkurat vært og prøvekjørt den nye M-Klasse i Frankrike. Mer om sistnevnte kan du lese i Vi Menn nr. 15.

Og nå, på New York Auto Show som pågår i disse dager, viser Mercedes crossover´en R-Klasse.

På M-Klasse-basis

R-Klasse er basert på samme plattform som den nye M-Klasse. Og etter det vi erfarte på prøvekjøringen, er dette utgangspunktet svært godt, spesielt med tanke på komfort.

Men R-Klasse stiller i en helt annen kategori enn M-Klasse; terrengegenskapene er tonet ned og i stedet er plass, komfort, sportslighet og fleksibilitet vektlagt.

Plass til seks

R-Klasse er en lang bil. Med sine 515,7 centimeter er den lengre enn en S-Klasse; du må opp på den forlengede S´en for å få en like lang bil. Og dette kommer interiørplassen til gode.

Bilen har seks sitteplasser fordelt på tre rader, og de fire bakre setene kan alle flyttes framover og bakover etter behov. Dermed kan du få opptil 99 centimeter plass mellom setene - noe som burde gi selv de lengste blant oss tilstrekkelig rom for beina.

Mercedes-Benz hevder også at plassen for øvrig - både til sidene og over hodet - er svært god.

Fleksibel

Og ikke nok med at setene kan flyttes etter ønske; de kan også legges ned i gulvet. Så når du trykker på fjernkontrollen og bakluka åpner seg, har du opptil 2057 liter lasteplass og et 2,20 meter langt lasterom å boltre deg i.

Sportslig?

Produsenten hevder at R-Klasse skal by på en sportslig kjøreopplevelse. Designen hinter mot en coupé - eller en Grand Sports Tourer, som Mercedes selv liker å kalle den - og kraftige motorer er på plass for å gi tilstrekkelig fraspark.

De fire hjulene - for den er jo også firehjulsdreven - drives av de samme motorene som vi finner i M-Klasse. Her er den råsterke 320CDI-diesel´en med 224 hk og 510 Nm, en 3,5-liters bensin-V6 med 272 hk, og en 306-hesters bensin-V8 i R 500. Sistnevnte takler 0-100-sprinten på høyst brukbare 6,9 sekunder.

Mye utstyr

Som M-Klasse, leveres også R-Klasse med mye utstyr. Både som standard og mot tillegg i prisen. Firehjulstrekk er allerede nevnt. Alle motoralternativene har Mercedes´ fine syvtrinns automatkasse (7G-Tronic) som standard, og du kan kjøpe med luftfjæring som gjør at du kan heise bilen med 50 millimeter om veien krever det. Luftfjæringen senker i tillegg bilen med 20 millimeter når hastigheten passerer 120 km/t. Fint når du skal på cruise-tur til Autobahn.

Og det er selvsagt mye mer å finne på utstyrslistene når bilen kommer hit neste vår. Prisen? Ikke veit vi, men vi antar at den vil koste noe mer enn en M-Klasse. Og den begynner på 782 400 kroner i 280 CDI-utgave.

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!