Chrysler har hatt stor suksess med sine retroinspirerte modeller. De praktiske sidene ved Chrysler PT Cruiser, og det faktum at bilen både er kompakt og har en relativt hyggelig pris, har ført til godt salg av bilen.

På Los Angeles Auto Show - som åpner om noen dager, selvfølgelig med en Vi Menn Bil-utsending til stede - skal Chevrolet vise sin kompakte HHR.

Retroinspirasjonen er tydelig, og det er heller ikke vanskelig å trekke den slutning at den adresseres direkte mot PT Cruiser.

1949-modell

Chevrolet har brukt en 1949-modell Suburban som inspirasjon for HHRs design; spesielt panserets og skjermenes form er hentet herfra . Disse linjene har vi tidligere også sett på SSR Roadster.

Med sine 4,47 meter i lengderetning er HHR kompakt, også sett med europeiske øyne. Men innvendig skal den både være rommelig og praktisk.

Rommelig

Femseteren kan romme opptil 1787 liter bagasje, og delt bakseterygg gir plass til lange gjenstander. Det høye taket skal også bidra til god plass for fører og passasjerer.

Bagasjerommet kan deles opp i forskjellige deler for å sikre lasten best mulig, og bilen er også utstyrt med en haug med oppbevaringsrom - for de som liker slikt.

Firere

Under panseret finner vi - overraskende nok - ingen svære kraftpakker. Men de to firesylindrete bensinmotorene på henholdsvis 2,2 liter, 140 hk og 207 Nm og 2,4 liter, 170 hk og 235 Nm burde likevel gi HHR greie fartsressurser.

Femtrinns manuellkasse er standard, men selvfølgelig er en sekstrinns automatkasse også tilgjengelig. To forskjellige understell er tilgjengelig - det ene med komfort som fokus, det andre med sportslig snitt - og 16- eller 17-tommers alufelger er på plass.

De første HHR skal bygges i andre halvdel av dette året, men det er foreløpig usikkert om den finner veien hit til landet.

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

 

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!