Det er ikke mange dagene siden sist vi fortalte om en av Brabus´ modifiserte Mercedes´er. Men bilen vi viser her kunne vi heller ikke la passere.

Kassevogn med store krefter

Brabus har nemlig tatt for seg Mercedes-Benz Viano, der den kraftigste varianten fra fabrikken er utstyrt med en 3,2-liters V6 på 218 hk.

Den tyske tuneren har lange tradisjoner på å transplantere en større motor i en bil, og denne behandlingen har altså Viano nå blitt utsatt for. V6´en er fjernet, og i stedet finner vi en snerten, 6,1-liters V8 med 426 hk og 621 Nm.


I kombinasjon med en Brabus-bygget, femtrinns automatkasse, sprinter den store kassebilen fra stillestående til 100 km/t på greie 6,2 sekunder. Toppfarten har Brabus begrenset til 245 km/t.

Banetesting

Understell og bremser er tatt fram ved hjelp av testing på blant annet Hockenheim-banen, noe som har resultert i et spesialutviklet sportsunderstell og 355 millimeter store skiver med seksstemplede kalipere foran og 350 millimeters skiver med firestemplede kalipere bak.

For å få plass til de store bremsene - og for å sikre bakkekontakt når de nye kreftene utnyttes - var det påkrevd med større hjul. Brabus har derfor montert deres egne attentommere med 245/45-dekk.

Styling

Etter en såpass grundig ombygging er det jo greit om utseendet står i stil. Brabus har utstyrt Viano med et egenutviklet stylingsett, bestående av en ny frontfanger med integrert karbon-leppe og fire små lykter, noe som også skal redusere løftekreftene i fart.

Brabus-Viano´en har også fått skjermbreddere og nye, dypere sideskjørt - for øvrig med innebygde LED-lamper mot bakken - og en ny støtfanger bak med plass til de fire utblåsene fra Brabus´ sportseksosanlegg.

Nytt indre

I tillegg har Brabus gitt Viano-interiøret en kraftig omgang. Nytt alcantara- og skinntrekk er på plass, sammen med et sportsratt, en rekke aluminiumsdetaljer og innstegslister med opplyst Brabus-logo.

Tuneren er så stolt av sin kreasjon at de har gitt den nytt navn: Brabus Viano V8. Bilen har full TÜV-godkjenning, og burde dermed være klar for våre veier. Men så var det prisen da.

115 250 euro, eller rundt 960 000 kroner, er startprisen. Og det er før du går videre inn i Brabus´ tilbehørslister, og før du skal betale våre særnorske avgifter for gildet

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!