Bilen er noe for seg selv med tak av stål, men den er vel så hipp med kanvas som kan foldes ned. At designerne har fått til en løsning som ser både futuristisk og litt retro ut gjør det hele enda bedre. Den er nødt til å bli en "wanna-have". Kanskje er det usaklig å håpe at bilen blir en hit hos damene, men den formelig skriker etter en kvinnelig atlet bak rattet.

Løsningen med taket er langt bedre enn man kunne vente på en så liten bil. For det første har du god takhøyde, lavt støynivå og uventet god plass på innsiden når taket er på. Bagasjerommet er nesten like stort som på en standard bil med tak.

Etter at taket er lagt ned, har du fortsatt et bagasjerom med anstendig plass, i tillegg til at du har et baksete som det går an å sitte i. Taket legges ned bak to stilige veltebøyler som stikker opp rett bak baksetet, ved å trykke på en knapp i midtkonsollen. Hele operasjonen med å få lagt ned teltet tar rundt 15-16 sekunder, noe som er veldig kjapt i kabrioletverdenen. Egentlig litt komisk at vi gidder å måle hvorvidt det tar 16 eller 19 sekunder, men slik er verden blitt. Hvem bryr seg vel om et par sekunder fra eller til

På veien er det liten tvil om at man har mistet noe av torsjonsstivheten fordi taket er borte, men hva annet er det vel å vente? Karosseriet er likevel svært stivt til en kabriolet å være, og det burde jo heller ikke være noe hokus pokus å få en såpass kort bil stiv nok.

Bilen veier noen kilo mer enn en standardbil, og det er ikke mer krefter i en Cooper enn det bør være. Man regner tross alt ikke med at en slik Mini skal være lat, men Cooper er heller ikke direkte sprek i kabrioletversjon. Det den ikke byr på i målbare ytelser, veies imidlertid opp av det emosjonelle. Bilen gir en godfølelse som få andre kabrioleter innenfor tre ganger prisen er i stand til. Da er det i tillegg godt å vite at den allerede er en klassiker ved sin fødsel. "I feel good..."

 

fred-magne.skillebak@hm-media.no

 

Tekniske data         Mini Cabrio Cooper

Motor:             R4, 1598 ccm

Ytelse:            115 hk - 6000 o/min

Dreiemoment: 150 Nm - 4500 o/min

Forbruk:         0,73 l/mil

0-100 km/t:    9,8 sek

Toppfart:        193 km/t

Dekkdimensjon: 175/65 R15

Egenvekt:       1175 kg

Bagasjerom:   605 liter

 

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!