Vi har tidligere omtalt noen av den tyske Mercedes-Benz-tuneren Brabus´ kreasjoner. Fellesnevnere for deres modeller er mer motorkraft, nytt understell og utvendig og innvendig styling.

Bare for de store

Det var ikke akkurat overraskende at Brabus også ville ta for seg Mercedes-Benz´ nyeste modell; den firedørs coupéen CLS.


Foreløpig har Brabus tatt frem trimmingspakker til de to største CLS-variantene; CLS 500 og den kompressormatede CLS 55 AMG. De arbeider også med en trimpakke til minstemann CLS 350.

500 med 445 hk

Med utgangspunkt i 500´ens femliters V8 med 306 hk kan du få økt effekten til 336 hk, eller du kan la Brabus-folket gå grundigere til verks med økt sylindervolum og en god del andre mekaniske endringer.

Da blir resultatet enten en 5,8 liters motor med 400 hk og 579 Nm, 6,1 liter med 426 hk og 621 Nm, eller "S"- varianten med 6,1-liters slagvolum, 445 hk og 635 Nm.

530 hester!

Enda mer moro blir det i AMG-varianten, der motorytelsen økes fra 476 hk og 700 Nm til 530 hk og 775 Nm. Akselerasjon fra stillestående til 100 km/t forbedres fra 4,7 til 4,3 sekunder, og 200 km/t nås etter 13,6 sekunder.

Ved å fjerne Mercedes´ politiske fartssperre på 250 km/t sprinter den modifiserte CLS hele veien til 310 km/t. Og da sitter det fortsatt en elektronisk fartssperre der, på grunn av sikkerhetsdetaljer som at dekkene skal klare å holde følge.

Stilfull styling

Brabus har også funnet fram støpeformene sine, og laget et stylingsett til CLS. Vindtunnel-testing har gitt formene til en ny frontspoiler som festes til originalstøtfangeren. Denne skal også - i følge Brabus - redusere løftekreftene i høye hastigheter.

CLS har også fått nye hovedlykter foran, både for et annerledes utseende og bedre lys.

Innebygde lys

Langs siden av bilen har Brabus plassert sine egne sideskjørt, som i tillegg til å bidra til bedre aerodynamikk er utstyrt med små LED-lamper som lyser opp bakken foran døren. Praktisk når du skal ut av bilen en mørk regnværsdag.

Bak har CLS fått en liten hekkvinge som skal bidra til økt stabilitet i fart, og en ny støtfanger med diffuser og plass til to doble eksosutblås er på plass. Og selvfølgelig tilbyr Brabus også et eksosanlegg som passer pent inn her.

Mer sport

Brabus leverer en rekke felg- og dekkpakker til CLS, i størrelser opp til 20 tommer med 245/30-dekk foran og 285/25-dekk bak. Heftigere bremser er tilgjengelig, og flere forskjellige understellspakker med vekt på det sportslige.

Også innvendig har Brabus funnet åpninger til lommeboken din. Snadder som aluminiumspedaler, ulike girspaktopper, sportsratt i skinn, velourmatter og innstegslister i rustfritt stål med opplyst "Brabus"-logo er tilgjengelig.

Og om dette ikke er nok, er den tyske tuneren behjelpelig med å kle om hele interiøret etter ditt eget ønske, og montere inn et multimedieanlegg som burde få både de foran og de i baksetet til å hygge seg litt ekstra.

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

 

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!