Citroën har hittil hatt et par halvsportslige C2-varianter med etternavnet VTR. Bilen er lettkjørt og kjøreglad, men både fortjener og trenger mer fraspark. Dessuten har vi ikke helt fått taket på Citroëns halvautomatiske Sensodrive-girkasse, den gir ikke helt den opplevelsen vi ønsker av en "hot hatch".

Clutchpedal!

Det virker som om vi har blitt hørt, for når Citroën nå skal lansere C2 VTS har den fått 122 hestekrefter og 142 Nm fra den sekstenventilerte 1,6-literen. Og det beste av alt er at den har en kortsteget femtrinnskasse og en egen pedal til clutchen.

Motoren er en videreutvikling av den 110 hk sterke motoren vi nå finner i VTR. En rekke interne modifikasjoner og friere luftveier har gjort den turtallsvillig; turtallssperren er lagt på 7200 omdreininger i minuttet.

8,3 sekunder

Motoren og den korte utvekslingen gjør at C2 VTS sprinter fra stillestående til 100 km/t på 8,3 sekunder.

Dette er kanskje ikke spesielt imponerende i seg selv, men det er faktisk to og et halvt sekund raskere enn VTR i 110 hk-versjon. Toppfarten skal være en anelse over 200 km/t.

Stivere

Mer kraft og ordentlig girkasse til tross; det er artige kjøreegenskaper som vi først og fremst søker etter. C2 VTS har fått en mer direkte styring, og støtdempere og fjærer er stivere enn i VTR. I tillegg har bilen større stabilisatorstag enn sine mindre søsken.

Større og bredere hjul er også på plass; 195.45-dekk på seksten tommer store aluminiumsfelger.

Sikkerheten skal være ivaretatt med blant annet ESP - som for øvrig kan slås av om herjelysten skulle ta overhånd - og elektronisk bremsekraftfordeling som standard.

Velutstyrt

C2 VTS har den samme stylingpakken som VTR-modellene, med en liten hekkvinge og forkrommet eksoshale. 16-tommerne fyller opp de utvidete skjermene. Innvendig har VTS fått totonede, svarte stoler, pedaler, døråpnere og girkule i aluminium og et skinnratt. Liksom-karbon og -aluminium pynter også opp.

Standardutstyrspakken er også god. I tillegg til det nevnte sikkerhetsutstyret finner vi air-condition, elvinduer, alarm og cd-spiller.

Mot tillegg i prisen får man også muligheten til å skyve baksetet fremover og bakover, vindu-airbags, navigasjonssystem og parkeringssensorer bak.

Kommer den ikke hit?

Det er imidlertid ikke sikkert at Citroën Norge vil bilen hit til landet. Men vi håper og tror den vil komme, så får vi se om den kan fylle det hullet som Saxo VTS etterlot seg.

 

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

 

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!