Den tilfører bilverden en hel del. Da bilen ble presentert i Italia, var vi selvsagt til stede. Den umiddelbare skuffelsen over bilens størrelse var ikke til å skjule, og hvorfor skulle jeg vel det?

 

Nå som bilen har vært på markedet en stund, har skuffelse snudd til beundring. Fortsatt må vi leve med at bilen ikke er voluminøs, men det finnes dem som vil ha det slik. På kjøpet får de en bil som overrasker stort på de fleste andre områder. For det første har den en særegen design, som i tillegg er bra.

Høyt på lista

Deretter har den tekniske løsninger som setter den høyt opp på lista blant de andre premiumbilene i klassen. Det finnes, slik jeg ser det, kun to alternative konkurrenter. Audi A4 og BMW 3-serie. Sistnevnte er i ferd med å dra på årene, og er ikke førstevalget. Audi'en er på høyden, men på andre områder. Det blir rett og slett kriteriene dine for bilvalg som må bestemme.

 

Maskinelt er V50D en vinner. Den 2-liter store dieselmotoren sparker fra seg i større omfang enn det konkurrentenes er i stand til. Den har et relativt lavt støynivå, et utrolig dynamisk arbeidsområde, og den er "snål" , som svenskene sier. Gjerrig, altså.

 

At den i tillegg er svært velkjørende er ikke bare en bonus, men en gave i seg selv. Volvo V50 har fått mange av de positive egenskapene vi finner i Mondeo, pluss noen til. Kjøreegenskapene er storstilte, selv om dette er et av punktene hvor A4 kanskje viser seg som enda hakket bedre.

Understellet er hemmeligheten

Selve understellet er hemmeligheten i V50D. Ikke det at det rommer noen nyvinninger, men kombinasjonen av hjulgeometri, demper/fjæroppsett er førsteklasses. Alt av uinteressante ujevnheter i veibanen spises opp og absorberes. Resten formidles tilbake til føreren på en riktig måte.

 

Isolasjon mellom drivverk og førerplassen er også på sitt beste. Her er det så å si ingen unødvendige vibrasjoner fra verken motor, gir eller annet. Slik skaper komfort i særklasse.

 

Alt i alt er V50D som sagt en av perlene i klassen. Hvorvidt den er ditt førstevalg vil kanskje hjertet være med å bestemme, men du vil garantert ikke gjøre noe dumt valg, så sant du klarer deg med begrenset bagasjeromsplass. I bytte får du et lekkert eksteriør, et enda lekrere interiør, og en bil som garantert ikke vil bli gammel på en-to-tre. Antakelig ikke fire heller.

 

fred-magne.skillebak@hm-media.no

 

Volvo V50D

Motor: R4, 1998 ccm, 16V

Ytelse: 136 hk - 4000 o/min

Dreiemoment: 320 Nm - 2000 o/min

Forbruk: 0,57 l/mil

0-100 km/t: 9,6 sek

Toppfart: 210 km/t

Dekkdimensjon: 205/50 R17

Egenvekt: 1408 kg

Bagasjerom: 717/1307 liter

Pris: 339 000 + omkostn.

Førsteinntrykk: Dieselvinner

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!