Det er ikke lenge siden den firedørs sedanen Mercedes-Benz CLS kom i AMG-versjon. En kompressormatet 5,5-liters V8 yter i utgangspunktet hyggelige 476 hk og 700 Nm, nok til å sende den store bilen fra stillestående til 100 km/t på 4,7 sekunder.

Men for Carlsson var ikke dette nok, og motorteknikerne hos den tyske tuneren har funnet nye krefter i den store motoren.

560 hk og 780 Nm

Effektøkningen kommer etter litt pussing av kompressoren og tilhørende duppedingser, et spesial-luftfilter og omfattende endringer av motorstyringen. Resultatet er 560 hestekrefter og 780 Nm, og en 0-100 km/t-spurt på 4,4 sekunder.

Toppfarten - som på standardversjonen er elektronisk begrenset til 250 km/t - begrenses nå av luftmotstanden til 300 km/t. Likevel har Carlsson - visstnok av sikkerhetsårsaker - lagt inn en fartssperre på 320 km/t, om noen skulle la seg friste til å utfordre naturlovene.

Stylingpakke med formål

For å opprettholde kjøreegenskapene i de høyere hastighetene, og for å takle 300 km/t, har Carlsson tatt frem en aerodynamikk-pakke - eller et stylingsett om du vil - til CLS. Den nye frontleppen skyver mer kjølende luft inn til motoren, samtidig som den skal bidra til økt marktrykk.

Luftinntakene i støtfangeren foran bidrar også til å kjøle motor og bremser. Bak har bilen fått en liten hekkvinge, som skal redusere løftekreftene bilen får i høye hastigheter. En ny støtfanger bak avrunder det hele, med gitter-pynt og åpning for de to store, ovale eksoshalene på deres eget frittpustende eksosanlegg.

Carlsson har en klar målsetning om at bilene de bygger skal være kjørbare, både til vanlig bruk og full fres på bane. Det maksimale dreiemomentet er tilgjengelig hele veien fra 2600 til 4500 omdreininger i minuttet, noe som bidrar til at Carlsson CK55 RS - som er det fulle navnet på den nye kreasjonen - skal være svært så lettkjørt.

Nye hjul og nytt interiør

Understellet har også fått lettere Carlsson-behandling. Bilen er i utgangspunktet lavere enn en standard AMG, og senkes og stives automatisk opp når det kjøres fortere. Med 19-tommere dekket av 245/30-gummi foran og 285/30-gummi bak skulle også veigrepet være sikret.

Carlsson tar i tillegg for seg interiøret i CLS. En helt ny skinninredning kan kanskje være noe, dersom du ikke er fornøyd med standardversjonens varer. I kombinasjon med en rekke karbonbiter gir det hele et mer sportslig og eksklusivt inntrykk.

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!