Mercedes-Benz hevder å ha oppfunnet en ny bilklasse med sin CLS. Den vakre, firedørs coupéen kommer hit til høsten, og foreløpig har CLS 500 med 306 hk vært det kraftigste alternativet.

Kompressorkraft

Effektkappløpet som pågår mellom de tre tyske merkene om dagen gir stadig heftige resultater. Nå har AMG plassert sin 5,5 liter store, kompressormatede V8 under det lange panseret på CLS.

Den 476 hk og 700 Nm sterke maskinen sender bilen fra stillestående til 100 km/t på 4,7 sekunder, og toppfarten er selvfølgelig begrenset til 250 km/t.

Motoren i CLS 55 AMG er koblet til AMGs egen femtrinns automatkasse, som også kan gires manuelt med girspaken eller knapper på rattet. Understellet er selvfølgelig tilpasset de økte kreftene, og et sett større bremser er på plass.

Styling må til

Utvendig får CLS 55 AMG ny styling rundt om, der frontfangeren har større luftinntak for å få tilstrekkelig kjøling av den store motoren. Sideskjørtene og bakfangeren gir et mer sportslig utseende, og to doble eksosutblås og en liten hekkvinge pynter hekken. I tillegg leveres bilen med AMGs egne 18-tommere med 255.40-dekk foran og 285.35 bak.


Også innvendig setter AMG sitt preg på fireseteren. Viktigst av alt er kanskje speedometeret med gradering til 320 km/t - praktisk dersom man vil fjerne fartssperren - og små forkrommede detaljer med AMG-logo. Nye og mer sportslige seter er på plass, og en rekke andre biter i nappa-skinn.

Mercedes-Benz CLS 55 AMG skal være tilgjengelig for kunder i januar neste år, og vi tør tippe at prisen her i landet blir relativt høy.

 

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!