Kompaktklassen, populært kalt "Golf-klassen" etter modellens årelange dominans i sitt segment, er altfor viktig til at BMW lenger kan stå utenfor. 3-serie Compact oppfyller ikke kravene til klassen, men med femdørs 1-serie er BMW på plass blant Golf'er, Astra'er, Corolla'er og ikke minst - Audi A3.

 

For dette tyske premiummerket blir nok erkerivalen også her, og kanskje først og fremst femdørsversjonen A3 Sportback som ble lansert i hui og hast like før verdens motorjournalister fikk lagt hendene sine på 1-serie. Høyreiste Mercedes-Benz A-klasse har et altfor stort særpreg til at den blir regnet med i denne gjengen.

 

Vi for til München - selvsagt - for første prøvetur med 1-serie. Og la det være sagt med en gang - denne modellen er en fullblods BMW! Designen er umiskjennelig Chris Bangle, med konvekse og konkave linjer i spenstig samspill. Ikke alle har hoppet opp og ned i begeistring over dette tidligere, men på 1-serie synes jeg designen er absolutt vellykket.

 

Kombicoupeen har klart sportslige linjer, som en smule nedtonet utgave av M Coupé, med en butt bakende som faktisk inneholder et mer enn brukbart bagasjerom. Til plassen bidrar også at 1-serie har run flat-dekk som standard, og da behøves intet reservehjul.

 

Interiøret følger opp ditto hos 7-serie, nye 5-serie og resten av modellene som allerede er på banen i BMWs produktkampanje opphissede ledere kaller "en ny æra".

 

Velkjente detaljer som iDrive er på plass (ikke standard), og instrumenter og dashbord er i det store og hele som snytt ut av nesa på storebrødrene. Nå har dessuten BMW igjen vridd midtkonsollen noen grader mot føreren, slik at vedkommende i passasjersetet kan passe sine egne saker.

 

De to modellene jeg kjørte hadde begge skinninteriør, men det er ekstrautstyr og koster 16 900 kroner. Ellers er interiøret holdt i "dannet plast" av diverse sammensetninger, og virker designrent og skikkelig.

 

I sportssetene (koster i tillegg 6750 kroner) sitter jeg bortimot perfekt, med solid sidestøtte og innstillingsmuligheter som sammen med fireveis justering av rattet burde gi hvem som helst den samme gode kjøreposisjonen. Albuene hviler slik de skal, og håndflaten bretter seg naturlig over girstang-kula.

 

En sekstrinns manuell girkasse (fem på 116i) jobber smidig uten feilskjær, med et sistegir som i norsk sammenheng er et rent overgir. Automatkassen (steptronic) koster 20 000 kroner ekstra.

Dieselglis

BMW har uten tvil lykkes i å skape enda en "drivers car", som ikke gjør skam på sine mer renommerte søsken. Jeg fikk prøvekjørt modellen 120i med en toliters bensinmotor (150 hk) som svarte til forventningene, men som virket vel stram i oppsettet. Pluss en 120d med en toliters diesel (163 hk), som i tillegg til å takle humper bedre virkelig fikk fram det store gliset på tyske landeveier (sportsfjæring koster 3150 kroner, men forskjellen på disse to skyldtes antakeligvis vektfordelingen - en dieselmotor veier mer).

 

Seig og dravillig allerede fra 2000 omdreininger, kjapp i steget og på motorveien skvetter den opp i den oppgitte toppfarten 220 km/t uten å blunke! På grunn av ekstra hestekrefter og norske avgifter koster den mer enn 120i, men merkostnaden er dieselen verdt.

 

Begge modellene utmerket seg ved presis styring, nydelig balanse slik vi kjenner fra bakhjulsdrevne biler, jevne og gode bremser og typisk BMW'sk kjøreglede.

Dyrt ekstrautstyr

Som tidligere skrevet koster ekstrautstyret, men likevel trenger ikke BMW å skamme seg over det. Absolutt standard er nemlig både elektronisk stabilitetskontroll og klimaautomatikk, mens metallic-lakk og vinterhjul karakteriserer businessmodellene. I tillegg til prisen, selvsagt.

 

Du skal forresten ikke vente at BMW Norge klarer å holde på 249 900 kroner for 116i ved nye avgiftsøkninger fra Staten, for den prisen har importøren fått ved å vri om armen på diverse personer i München. Og 116i Business er da også modellen de regner med skal bli storselgeren i et land hvor motorvolum straffes så hardt.

 

Multimedia-systemet iDrive i fullverdig versjon kan ikke BMW eksplisitt si hva de skal ha for i dag, men regn med at det koster så det holder. Et enklere "navigasjonsystem business", som også består av iDrive, men som veileder ved hjelp av stemme og piler, koster 18 900 kroner. Ellers er den vanlige kjørecomputeren standard, og det samme er en solid sikkerhetspakke.

 

I det hele tatt er det flere bøtter med ekstrautstyr i hyllene, men det koster, og regn med at du vil ha en del av det. Kalkuler derfor med at en toliters diesel til 367 000 kroner er oppe i 400 000 kroner før du er ferdig. Så det koster fortsatt å være kar. Mens 1-serie i utgangspunktet konkurrerer med mindre glamorøse modeller når det gjelder innstegspris, er det klart at den stikker av når ekstrautstyret smetter på plass. Og da er igjen Audi A3 den virkelig naturlige målestokken, får en tro.

 

BMW Norge håper på å selge rundt hundre 1-serie i måneden når den kommer i salg i Norge i september. I desember kommer en femte versjon, 118i. Regn dessuten med at flere karosseriversjoner følger i årene som kommer; som en coupé, en kabriolet og en råtass med M-logoen.

 

Alle disse vil imidlertid bli kalt 2-serie (M1 er jo opptatt!), i tråd med BMWs opprydning i modellbetegnelser.

 

geir.svardal@hm-media.no

 

Tekniske data: 116i - 120i - 118d - 120d

Motor: R4/1596 ccm - R4/1995 ccm - R4/1995 ccm d - R4/1995 d

Ytelse: 115 hk - 150 hk - 122 hk - 163 hk

Dreiemoment: 150 Nm/4300 o/m - 200 Nm/3600 o/m - 280 Nm/2000 o/m - 340 Nm/2000 o/m

Dekkdimensjon: 185/60 R16 - 195/55 R16 - 185/60 R16 - 195/55 R16

Egenvekt: 1280 kg - 1335 kg - 1385 kg - 1415 kg

Bagasjerom: 330/1150 liter

Forbruk EU-mix: 0,75 l/mil - 0,74 l/mil - 0,56 l/mil - 0,57 l/mil

0-100 km/t: 10,8 sek - 8,7 sek - 10,0 sek - 7,9 sek

Toppfart: 200 km/t - 217 km/t - 201 km/t - 220 km/t

Pris: 249 900 - 345 000 - 299 900 - 367 000

 

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!