Det er en konseptmodell av Focus sedan som blir vist i Beijing, en modell som sannsynligvis ikke blir tilgjengelig i Europa i hele tatt. Men den grunnleggende designen vil være den samme når bilen kommer hit på nyåret.

God basis

Designen har klare trekk til resten av Ford-slekten, og vi ser også likheten med dagens Focus. Men skal vi dømme ut ifra bildene av sedan-konseptet, vil den nye Focus få et enda renere og mer sportslig ytre, i tråd med de kjøreegenskapene Ford lover at den skal by på.

Focus skal bygges på samme plattform som Mazda 3 og Volvo S40 og V50. Vårt inntrykk av de bilene vi har kjørt med denne plattformen er svært godt; de har den rette kombinasjonen av sportslighet og komfort. Ford skal i tillegg gjøre sine egne ting med styring og hjuloppheng, og med tanke på hvordan dagens Focus kjører, gleder vi oss virkelig til den neste.

Hemmelighetsfulle

Ford har tatt seg friheten til å utforske mulighetene i LED-lykter. LED blir allerede brukt i baklysene på en del biler, men Ford vil se om de også er egnet til hovedlys. Bruk av LED gir større muligheter for tilpasning av lysstyrken etter forholdene, samtidig som de gir stor frihet på design-siden.

Ford nevner ingen spesifikasjoner for konseptbilen. Men når bilen kommer hit neste år - etter å ha blitt introdusert på det tyske hjemmemarkedet i høst - får den i utgangspunktet to dieselmotorer og tre bensinmotorer. Dieselene kjenner vi fra før; de er bygd i samarbeid med PSA-konsernet og yter henholdsvis 109 og 136 hk. Med bensinmotor får du 100, 115 eller 145 hk.

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

 

 

 

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!