Den ene regelendringen som prøves ut i helgen har liten betydning for en norsk VM-runde. Den går på at biler som bryter fredag eller lørdag skal få starte igjen dagen etter, men de skal ikke kunne ta poeng. Det kan det imidlertid bli en forandring på til neste år, da det er planlagt at hver dag i en VM-runde skal telle hver for seg.

 

Det andre som skal prøves ut i Hellas denne helgen er en såkalt "satellittservice". Dette er en liten serviceplass hvor man kan skifte dekk og fylle bensin, slik at løpet kan bevege seg over et større område. I dag er man avhengig av å komme til den store serviceplassen for hver gang man skal gjøre noe med bilen, og dermed er det begrenset hvor langt unna denne de forskjellige fartsetappene kan ligge.

Satellittservice på Finnskogen?

I en eventuell norsk VM-runde er det foreslått å ha start i Oslo, med hovedservice på Lillestrøm og en satellittservice på Finnskogen i Hedmark. Dermed kan de fleste fartsetappene gå på Finnskogen.

 

Store skoger med mange fartsetapper i umiddelbar nærhet til Oslo er dessverre en mangelvare, dessuten er de fleste ildsjelene for en VM-runde i Norge nettopp fra Glåmdalen.

 

Motstanderne av dette forslaget mener Hamar må være base for løpet, og at hovedservicen også må ligge på Hamar. Det er nemlig ikke sikkert at regelen om satellittservice blir innført. Men så er spørsmålet om Hamar har nok hotellrom til at byen kan være base for et Rally-VM?

 

Uansett blir det interessant å se reaksjonene til VM-teamene etter Rally Akropolis. Blir det satellittservice i hver VM-runde, blir det vesentlig enklere å arrangere en VM-runde i Norge.

 

LES OGSÅ:

- Til en ny verden

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!