På slutten av 80-tallet gikk bildene av Koenig Specials' Ferrari Testarossa verden over. Den tyske tuneren hadde gitt Testarossa et helt nytt utseende, og under bakluka hadde de plassert en 1000-hesters versjon av twinturbo-tolveren. 370 km/t i toppfart og 0-100 km/t på 3,4 sekunder er fremdeles ytelser det står respekt av.

Turbokrefter i massevis

Koenig Specials har ikke hvilt på sine laurbær, og leverer stadig deler til din Ferrari. Til F50 har de et komplett tilbud, med motortrim som ved hjelp av et par store turboer gir deg opptil 850 hk og 800 Nm - noe som for øvrig tar mellom ti og tolv uker å utføre og koster deg rundt 800 000 kroner. De er behjelpelige med nytt eksosanlegg hele veien fra motoren og ut, og de leverer et nytt understell til F50 med de spesifikasjonene du ønsker.

378 millimeter store bremseskiver med seksstemplede kalipere foran og 356 mm og firestemplede skrubber bak gir deg en regning på snaue 150 000 kroner. Synes du dette er greit, vil nok de 18-tommer store magnesium-felgene til over 10 000 kroner stykket passe deg bra. 19-tommere leveres også, men her må prisen avtales i hvert enkelt tilfelle. En sports-clutch som takler 900 Nm koster deg snaue 30 000 kroner, og du får et spesialtilvirket racing-håndbrekk for om lag den samme prisen.

Karbon-pynt

Dersom en F50 ikke ser heftig nok ut for deg, kan du sende over 60 000 kroner og få en justerbar karbon-midtdel til hekkvingen din tilbake. En frontsplitter og et sett med store luftinntak på bakskjermene må du jo også ha, og nye 70 000 kroner må sendes til Tyskland.

Nå som F50-en din har tilstrekkelig med krefter og det utseendet du vil ha, er tiden kommet til interiøret. Seter laget av karbonfiber med fastmonterte 4- eller 6-punktsseler er jo et must, og lar du Koenig Specials ta hånd om bilen din en stund, så fjerner de om lag 50 kg fra den ved å plukke vekk forskjellige deksler og annet man strengt tatt ikke behøver.

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

 

 

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!