Det kom ikke som noe sjokk at den nye A6 fikk en stor, sammenhengende grill i fronten. De senere årene har Audi gradvis latt de to luftinntakene foran smelte sammen, og på Audi A8 6,0 quattro fikk vi for første gang se hvordan Audis ansikt skulle bli fremover.

 

Samtidig som den nye A6 viser den nye fronten, viser den også hvor Audi vil posisjonere seg fremover. Med en kombinasjon av komfort og sportslighet skal produsenten for alvor ta opp kampen mot Mercedes, og det overordnede arbeidsmålet i A6-prosessen har vært å gi den kjøreegenskaper i toppklasse. Hjulene er trukket lenger ut i hjørnene, både sporvidde og akselavstand er økt i forhold til forrige generasjon. Og med forbedret vektfordeling, i kombinasjon med et avansert og stivere chassis, skal den ifølge Audi være godt rustet til kamp i dette prestisjefylte markedet.

Sportslig, men mindre sport?

Fronten på Audi A6 skal utstråle sportslighet og kraft. Så også med resten av bilens linjer, og den sterkt skrånende takprofilen gir en flott, coupé-aktig form, på bekostning av noe hodeplass i baksetet. Vi antar at bakseteplassen blir et bedre sted å være for storvokste personer når A6 Avant - stasjonsvognen - lanseres om et år. Bagasjerommet er av den rommelige typen, med et volum på 546 liter tar det unna 112 liter mer enn forrige generasjon A6.

 

Deretter, sannsynligvis allerede i 2006, vil Audi lansere en A6-basert SUV, med inspirasjon fra Pikes Peak-konseptet de viste i fjor. En coupévariant med elementer fra fjorårets Nuvolari quattro-konsept utelukkes heller ikke.

 

Selv om Audi de siste 20 årene har valgt en sportslig profil for å utfordre de to andre tyske konkurrentene, har de nå valgt å utelate de mest sportslige variantene av sine modeller. Ifølge Kai Robert Solheim, direktør for Audi i Norge, er det ikke planlagt noen S- og RS-modeller fremover. Dessuten skal den populære 1,8T-motoren fases ut, men en turbomatet toliters FSI-motor med 200 hk kommer i stedet. Høres artig, men også dyrere enn motoren den tar over for.

Diesel som bestselger?

Det kan være til trøst for noen at prisen på den foreløpige innstegsmodellen av A6, med 2,4-liters motor på 177 hk, vil havne et sted under en halv million. Og til høsten blir A6 tilgjengelig med en avgiftsvennlig 2,0 TDI og 140 hk/320 Nm.

 

Erling Joranger, produktspesialist Audi hos den norske importøren, regner med å selge rundt 600 av den nye A6 i år. Og neste år, når den nye A6 Avant er med i bildet, er salgsmålet 1400 biler. Avant-modellen antas å stå for 70 prosent av det totale salget, og Joranger regner med at 2,0 TDI og 2,4-motorene til sammen blir å finne i 80 prosent av bilene.

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

Faktainformasjon Audi A6:

Motorutvalg:

2,4 V6 177 hk 230 Nm

3,2 FSI V6 255 hk 330 Nm

4,2 V8 335 hk 420 Nm

3,0 TDI V6 225 hk 450 Nm

2,0 TDI 140 hk 320 Nm

 

Salgsstart: Medio mars, de første bilene kommer til forhandlere 15. mai. Prisene ventes å foreligge 1. mars.

 

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!