Resten av familien vil kanskje betakke seg, men bare hvis sjåføren ikke vet å ta hensyn de gangene han har passasjerer. I så fall burde spyposer være standardutstyr.

 

OPC står for "Opel Performance Center", og er for Opel hva AMG er for Mercedes-Benz og M GmbH for BMW: avdelingen for motorsport og ekstra sportslige biler. Og de har virkelig gjort en god jobb med syvseteren Zafira.

 

Interiøret har fått tettsittende lettmetallspedaler (litt vel tettsittende for norske vintersko!), aluminiumskule på girstanga (iskald om vinteren) og hvite instrumentskiver. Sportsrattet er skinntrukket, og Recaro-skinnsetene byr på bra sidestøtte. Men hundre prosent til rette i setet fant jeg meg aldri i en tilnærmet buss-stilling, selv om jeg heller ikke ble sliten av noen timer bak rattet. Ellers - en Zafira, som nå begynner å se litt utdatert ut innvendig.

 

Men det fungerer fortsatt greit, også for baksetepassasjerene som nå har fått trepunktsseler og bedre justering av seteryggene. Dette, i tillegg til en ny grill, nye baklykter og ryggesensor står for den smule oppgraderingen Zafira OPC nylig fikk.

 

Utvendig vil kjennere, ny grill eller ei, med en gang se at dette er en spesiell Zafira. Blåfargen Arden er forbeholdt OPC-tunede modeller, spoilere og skjørt er på plass, den er senket, og 45-profils 17-tommersdekk er ikke hva man vanligvis finner på en MPV. Og så - logoene. Foran og bak.

 

Vi testkjørte Zafira OPC både i hovedstadens gater og i mer grisgrendte veipartier med både snø og is. Bolebilen klarte seg forbausende godt med lavprofildekk på glatt vei, og det var ikke ofte det elektroniske sikkerhetsnettet med ESP og antispinn slo inn. Men det er klart at det stive opphenget kjennes i skrotten når hjulene farer over isdanderte veier, eller for den saks skyld trikkeskinner og vanstelt norsk asfalt.

 

På jevn og rett asfalt føles den som en komfortabel cruiser, og på svingete veier gir Zafira OPC opplevelser som vanligvis ikke er tilgjengelige for flerbruksbiler. Men den høye og oppreiste sittestillingen er jo ikke optimal når Solberg-syken herjer.

 

Den turbomatede toliteren er kjapp og sterk, og leverer varene både når det gjelder kjapp akselerasjon og dravillighet over et større turtallsregister (momentet er høyest ved 1950 omdreininger, og holder seg rundt der helt til 5400!).

 

Zafira er den eneste Opel-modellen Norge selger i OPC-versjon, og det er bare solgt cirka 25 stykker siden den kom i 2002. Prisen kan nok forklare det meste, for forskjellen til en menig Zafira er stor. Men egentlig skjønner jeg ikke helt at 438 000 kroner er for mye for en tilnærmet sportsbil med enorm fleksibilitet og plass til syv personer.

 

geir.svardal@hm-media.no

 

Tekniske data:

Motor: 1998 ccm - 4 syl

Ytelse: 190 hk

Dreiemoment: 250 Nm/1950

Dekkdimensjon: 225/45 R 17

Egenvekt: 1465 kg

Bagasjerom: 575 liter

Forbruk EU-mix: 1,01 l/mil

0-100 km/t (fabrikk): 8,2 sek

Toppfart: 220 km/t

Pris: 438 100 kroner

 

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!