Med nye Astra har Opel nærmest erklært en teknisk krig, med alfabetet som våpen. Det er lansert en mengde nye tekniske finurligheter i bilen, og stort sett alle er navngitt med en bokstavkombinasjon. Vi kunne enkelt trykket et par sider bare med slike forkortelser og forklaringer. Noen kjenner vi fra før, men mange er også nye.

 

Blant disse er noen spesielt nevneverdige, som AFL (Adaptiv Forward Lightning), DDS (Deflation Detection System) og IDS-plus.

 

FL-systemet svinger frontlyktene inntil 15 grader i svingretningen, og hjelper dermed til med å lyse opp det området du svinger inn i. DDS er lufttrykksmålere som forteller deg om du har lite luft i hjulene eller har punktert. Det viktigste er likevel IDS-plus, som er et system for elektronisk chassiskontroll. Det bruker informasjon fra ESP, ABS og en elektronisk styrt demperkontroll kalt CDC. Ved å la disse systemene jobbe sammen, har Opel kort fortalt et system med adaptivt understell som endrer seg etter kjørestilen din. Dette er riktignok ikke standard på alle modeller, noe vi kommer tilbake til.

 

Astra blir å få med motorer fra 1,4 liter med 90 hk til en toliters turbomatet sportsversjon som yter 170 hestekrefter. Volummodellene blir 1,6-literen på 105 hk og 1,8-literen som leverer 125 gamper.

 

På dieselfronten kommer det to 1,7-litere på henholdsvis 80 og 100 hk, samt en heftig 1,9-liter på 150. Sistnevnte kommer på et senere tidspunkt, noe en 2-liters bensinversting på 200 hester også gjør.

De magiske linjer

Visuelt kan du bedømme bilen selv. Ha i minnet at det er nye Golf og Corolla som blir de største konkurrentene. Under presentasjonen var meningene delt blant dem som var til stede. Det er likevel soleklart at Opel har jobbet hardt med saken. Ikke alt er til det praktiske, for på enkelte områder har funksjon fått vike for form.

 

Ta for eksempel bagasjerommet, som i liter er klassens største. Likevel har Opel klart å gi bilen det som antakelig er klassens minste og smaleste bakluke. Det må være bittert å stå på utsiden og se at det er plass til barnevogna på innsiden, men ikke få den inn fordi luken er for smal.

 

Vitale mål som taler til bilens fordel er blant annet den lange akselavstanden. Med 2,61 meter mellom for- og bakhjulene får Astra automatisk en god basis for storbilfølelse. I tillegg har Opels chassis-guruer gjort en svært god jobb. Nå må jeg skynde meg å legge til at det finnes flere forskjellige settinger på chassiset, alt etter hvilket motoralternativ du velger. Det som likevel utgjør den store forskjellen, er hvorvidt du velger å kjøpe det aktive understellet IDS-plus, eller la bilen være med et ordinært oppsett.

Vil du ikke, så skal du

Under utviklingen av chassiset har det vært store intriger innad i Opel. Utviklerne gjorde det de mente var rett, men ble deretter overkjørt av ledelsen, som ville ha det mer sporty. Ledelsen får det som regel som den vil, så også her.

 

Resultatet er faktisk at bilen har den beste kombinasjonen mellom sporty og komfortabel setting med det ordinære understellet. Med IDS-plus kan du velge mellom to settinger - en ordinær, og en sportsinnstilling. Du velger med en knapp på instrumentpanelet. Selv om jeg liker biler som er sporty satt opp, må jeg si at bilen med standard, ukomplisert chassis gjør seg best under normale forhold.

 

Fremvogna har et McPherson-system, mens bakvogna kjører med en torsjonsaksel i en U-form, som fabrikken har tatt patent på. Denne U-bjelken er justerbar, og slik settes ulike innstillinger på hvor mye bakstillingen skal svinge med. Dette er avhenger av fremvognas vekt.

 

Det levnes ingen tvil om at Opel har laget en helt ny Astra. På veien føles bilen veldig voksen, og den har en godfølelse som vi svært sjelden kommer over i denne klassen. Personlig liker jeg styringen på bilene uten IDS-plus best. De er litt mindre aggressive rundt midtpunktet enn bilene med.

Kvalitet som kjennes

Alle motorene gjør det godt i sine klasser, og du bør etter min mening like gjerne vurdere 100-hesters dieselmotor som 1,6-liters bensin. Likevel regner jeg med at 1,6 og 1,8 bensin kommer til å bli storselgerne.

 

Innvendig har Astra en delikat design og stort sett brukbar materialkvalitet. Litt hardplast er det enkelte steder, men ikke mer enn at det er godtatt. Mindre bra er en total mangel på hyller og rom. Har du en kulepenn eller en mobiltelefon, er det bare å glemme å legge den fra deg noe sted. Et slikt sted finnes ikke. Fraværet av koppholdere er også uakseptabelt med tanke på bilistenes vaner nå til dags.

 

Om du en gang må finne deg i å sitte i baksetet, er du privilegert i Astra, i motsetning til i mange andre kompaktbiler. Beinplassen er formidabel, og sitteputen er faktisk like lang som foran, med 48,5 cm. Selve bakseteryggen kan du få i to versjoner, enten med 40/60-deling, eller med 40/20/40-deling.

 

Totalt sett har Opel laget en svært kompetent Astra. Både kjøreegenskaper, design og opplevd kvalitetsfølelse er veldig bra. Maskinene kjenner vi stort sett fra før, og utvalget er bra. Du kan velge mellom tre forskjellige typer gir, med manuell, automat og Easy Tronic som alternativene. Dette avhenger noe av motor og utstyrspakker.

 

Hvordan Astra kan måle seg med de andre bilene i klassen, vil tiden og en fremtidig test gi svar på. Krigen om å være klassens beste er bare så vidt begynt.

 

Tekniske data: Opel Astra 1,6 - Opel Astra 1,7CDTI

Motor: R4, 1598 ccm,16V - R4, 1686 ccm, 16V

Ytelse: 105 hk/6000 o/min - 100 hk/4400 o/min

Dreiemoment: 150 Nm/3900 o/min - 240 Nm/2300 o/min

Forbruk: 0,66 l/mil - 0,5 l/mil

0-100 km/t: 12,3 sek - 12,3 sek

Toppfart: 185 km/t - 181 km/t

Dekkdimensjon: 205/55 R16 - 195/65 R15

Egenvekt: 1230 kg - 1230 kg

Bagasjerom: 380/1300 liter - 380/1300 liter

Pris: Fra 203 900 kroner - Fra 224 400 kroner

Førsteinntrykk: Femmer på terningen - Like sterk femmer

 

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!