C2 er det minste familiemedlemmet fra den franske produsenten. Likevel er bilen kanskje den friskeste - i hvert fall visuelt. Med VTR-versjonene har C2 fått et svært passende skjørtesett og større hjul. Vi har prøvekjørt både 1,4i VTR og 1,6i VTR. Dette er biler som er ment for dem som vil ha det lille ekstra, både med tanke på utseende, ytelser og kjøreglede.

 

Vi startet med den minste VTR-versjonen, med 1,4-liters motor på 75 gamper. Bilen er på ingen måte noen racer, men det er det heller ingen som har påstått at den skal være. En viktig detalj med disse VTR-versjonene er at de leveres med SensoDrive girkasse. Det er en manuell kasse som styres elektronisk, og den kan kontrolleres med ei stikke på gulvet eller med knapper på rattet. Du kan også sette den i full automatikk, og kassen gjør jobben selv.

 

Dessverre passer denne kassen rett og slett ikke sammen med en såpass liten maskin, selv om bilen er liten. For det første gjør den en dårlig jobb i automatmodus. Nær alle konvensjonelle automatkasser fungerer bedre. Kjøringen blir rett og slett for uryddig, og man savner smidigheten fra første meter. Å skifte fra revers til et gir fremover tar for lang tid, og det samme gjelder andre veien. Man blir rett og slett hemmet av en treg kasse.

 

I 1,6-litersversjonen kommer kassen litt mer til sin rett. Ikke fordi den er så mye annerledes, men med de ekstra kreftene i denne 110-hesteren er det naturlig å få en litt mer leken kjørestil. I hvert fall en stund. Dermed kommer lysten til å gire manuelt, og gjerne med knappene på rattet. Med litt trening lar det seg gjøre å få til noenlunde myk kjøring. I automatmodus har du de samme problemene som med den svakere motoren.

God materialfølelse

Om vi ser bort fra SensoDrive, som jeg anbefaler deg å styre unna, bor det veldig mye godt i C2. Den har for det første en frisk design, og designen følges opp med god materialfølelse - faktisk svært god til å være i en så liten bil.

 

Innvendig har Citroën fått inn et par viktige og smarte detaljer, som blant annet et baksete som går på skinner. Du kan dermed velge om beinplass eller bagasje skal prioriteres. Du kan dessuten velge begge deler, for setet er delt.

 

C2 er uten tvil blant klassens morsomme biler ute på veien. Med 1,6-literen under panseret har du også kraft nok. Oppsettet av chassiset er så sporty som det bør være, uten at det går på bekostning av komfort.

 

Utvendig er dette uten tvil Citroëns mest spenstige. Bilen ser faktisk hissig ut, og vi liker det vi ser. Det er kanskje derfor vi er litt skuffet over evnen, særlig i den minste VTR'en. Resten står til 19,5 i stil.

 

fred-magne.skillebak@hm-media.no

 

Tekniske data: C2 1,4i VTR - C2 1,6i VTR

Motor: R4, 1360 ccm, 16V - R4, 1587 ccm, 16V

Ytelse: 75hk/5400 o/min - 110hk/5750 o/min

Dreiemoment: 118 Nm/3300 o/min - 150Nm/1750 o/min

Forbruk: 0,59 l/mil - 0,63 l/mil

0-100 km/t: 15,4 sek - 11,9 sek

Toppfart: 169 km/t - 195 km/t

Dekkdimensjon: 185/55 R15 - 195/45 R16

Egenvekt: 991 kg - 1055 kg

Bagasjerom: 166/224 liter - 166/224 liter

Pris: 174 900 kroner - 203 400 kroner

 

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!