Ford-eide Volvo lanserer nå sin nye generasjon mellomklassebiler. Sedanen S40 kjenner vi som en kjøreglad bil med kvaliteter som kan måle seg med de beste i den mer sportslige og prestisjeorienterte delen av dette bilmarkedet. Stasjonsvognutgaven V50 bygger på samme plattform - som for øvrig også er basis for Ford C-Max og Mazda 3 - og byr dermed på mye av den samme kjøreopplevelsen.

 

Volvo V50 er en flott bil å ratte, og den takler ujevnheter på en overbevisende måte. Det gjør at bilen virker større enn den er, selv om den med sportsunderstell og lavprofildekk blir noe stumpete og mindre behagelig der veiene viser seg fra sin mindre gode side. Lengre avstander på motorvei er imidlertid en avslappende affære - V50 er stabil og komfortabel og inngir tillit. Når svingene kommer tett, har den også noe å stille opp med; lettkjørt og forutsigbar og en god følelse av å være godt festet til veibanen.

 

Førerplassen gir en utmerket sitteposisjon. Setene er gode og støtter der det trengs, og med alle innstillingsmuligheter for sete og ratt vil de aller fleste finne seg godt til rette. Bilen oppleves rommelig og luftig, og også baksetet er - i motsetning til S40 med dens lave takhøyde - et velegnet sted selv for lengre personer. Lengre akselavstand enn forgjengeren har kommet innvendig plass til gode, og beinplassen bak er god.

 

Interiøret i V50 er så godt som identisk med nye S40, med et ryddig og oversiktlig førermiljø som domineres av den markante midtkonsollen der en rekke knapper er samlet som på en fjernkontroll. Materialvalget bidrar til et godt inntrykk, med riktig bruk av myk plast og den rette, vektede følelsen i hendler og brytere. Riktignok kan den sentraliserte plasseringen av knapper trenge noe tilvenning før det føles naturlig, og vi savner dessuten flere oppbevaringsrom for småsaker i bilen.

Sportswagon, ingen lastebil

Volvo brukte tidligere "herregårdsvogn" som betegnelse på stasjonsvognene. Men V50 tituleres som en "Sportswagon", og Volvo sier dermed samtidig at bagasjerommets størrelse ikke har vært hovedprioritet i den nye bilen. V50 har lengre overheng bak enn S40, og den er både bredere og høyere enn forgjengeren V40. Men med lastevolum på 417 liter opp til vinduene tar den unna mindre enn både A4 Avant og 3-Serie Touring. Legger man ned baksetene, har den mer plass enn Audi, men fortsatt mindre enn BMW.

 

Sportswagon eller herregårdsvogn, bilen ser i hvert fall flott ut. Den har rundere former enn storesøster V70, og med svært kort overheng foran gir den inntrykk av å være mer sportslig og kvikk. Små designmessige endringer i fronten - som stående kromribber i grillen og rektangulære tåkelys - skiller den fra sedanversjonen.

 

V50 blir tilgjengelig med en rekke motoralternativer. Bensinmotorer fra innstegsmodellen 1,8 med 125 hk til toppmodellen T5s 220 hk er på plass allerede fra lanseringen, i tillegg til en dieselmotor med 136 hk og 320 Nm. Rundt årsskiftet kommer også to 1,6-litersmotorer - en bensinmotor med 100 hk og en turbodiesel med 110 hk og 240 Nm. Firehjulsdrift er kun tilgjengelig i T5-versjonen, men vi håper at det etter hvert kan fås som tilvalg også i de øvrige modellene.

Hyggelig diesel, morsom T5

V50 med toliters diesel oppleves som en svært god kombinasjon. Motoren drar godt fra bunn til topp, og det høye dreiemomentet gir en behagelig kjøreopplevelse. Man kjenner riktignok at det er 320 Nm som skal i bakken gjennom forhjulene, men det blir på ingen måte noe problem. Forbruket er også hyggelig, og den byr på et lavt støynivå selv når motoren presses.

 

T5 er foreløpig toppmodellen i V50-familien, og med den femsylindrede, turbomatede 2,5-literen oppleves den som en gjennomtenkt pakke. Sportsunderstell og 17-tommershjul til tross, den er ingen sportsbil. Og automatgir - selv om det i V50 fint plasserer seg i kategorien vellykket - tar også vekk noe av brodden fra bilen.

 

Med Haldex-firehjulstrekk setter den alle kreftene effektivt ned i bakken, og bilen trekkes gjennom svingene på en bestemt og fullstendig udramatisk måte. 4x4 gjør også bilen mer stabil ved mer aktiv kjøring, og vi synes det er synd at man må helt til topps i prislisten for å få en V50 med 4x4.

 

T5s stivere understell og mindre gummi på dekkene er ikke alltid like velegnet på ujevn vei. Det blir en del vibrasjoner på dårlige veier, og det blir problematisk å få utnyttet bilens potensial. Men at den er morsom på velpreparerte, svingete veier, det kan ingen ta fra den!

Den som venter

Volvo V50 blir aggressivt prissatt, konsekvent et stykke under de tilsvarende motoriserte tyske konkurrentene. Hovedmarkedet er ifølge Volvo unge småbarnsfamilier, selv om vi tror mange av disse vil ønske større bagasjeplass enn det bilen kan by på. V50 skal lanseres her i landet i slutten av mars, og målet er ifølge Volvo å selge 1000 biler. Men vi antar at den store boomen vil drøye til neste år, da den avgiftsvennlige 1,6-litersdieselen kan gi svært mye bil for pengene.

 

En ting er i hvert fall sikkert: Volvo har med V50 lansert en seriøs premium-mellomklasse-utfordrer!

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

Volvo V50

1,6 4-syl. bensin 100 hk, 145 Nm, pris tilgjengelig fra årsskiftet

1,8 4-syl. bensin 125 hk, 163 Nm, 283 900 kroner

2,4 5-syl. bensin 140 hk, 220 Nm, 363 900 kroner

2,4i 5-syl. bensin 170 hk, 230 Nm, 394 900 kroner

T5 5-syl. bensin 220 hk, 320 Nm, 498 900 kroner

1,6 4-syl. diesel 110 hk, 240 Nm, pris tilgjengelig fra årsskiftet

2,0 4-syl. diesel 136 hk, 320 Nm, 339 900 kroner

 

TEKNISKE DATA

Volvo V50: 2,0D - 2,4 - 2,4i - T5

Motor/sylindre: Rekke/4 - Rekke/5 - Rekke/5 - Rekke/5

Sylindervolum: 1998 ccm - 2435 ccm - 2435 ccm - 2521 ccm

Effekt: 136 hk/4000 o/min - 140 hk/5000 o/min - 170 hk/6000 o/min - 220 hk/5000 o/min

Dreiemoment: 320 Nm/2000 o/min - 220 Nm/4000 o/min - 230 Nm/4400 o/min - 320 Nm/1500-4800 o/min

Lengde x bredde x høyde: 4514x1770x1452 mm

Akselavstand: 2640 mm

Bagasjeromvolum: 417/1307 liter

Egenvekt: 1456 kg - 1425 kg - 1425 kg - Ikke oppgitt

0-100 km/t: 9,6 - 10,0 - 8,3 - 6,9

Toppfart km/t: 210 - 205 - 220 - 240

Drivstoff: Diesel - Bensin - Bensin - Bensin

Forbruk gjennomsnitt l/mil (EU): 0,57 - 0,85 - 0,86 - 0,88

Pris: 339 900 - 363 900 - 394 900 - 498 900

1,6 bensin med 100 hk og 1,6 diesel med 110 hk blir tilgjengelig fra årsskiftet.

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!