Tyske Maximo-Tuning har spesialisert seg på tuning av Kias modeller, og tar for seg både motorer, understell og det visuelle.

 

Sorentos 2.5 CRDi-motor er i utgangspunktet en fin motor, men 140 hk er jo ikke spesielt mye i en såpass stor og tung bil.

Mer kraft, mer sport

Maximos endringer på motorstyringen har gitt Sorento 26 nye hestekrefter, samtidig som dreiemomentet er økt fra 314 til 354 Nm.

 

Kreftene er også tilgjengelige over et bredere turtallsregister enn tidligere, og dermed skal SUV'en oppleves langt sterkere enn før.

 

0-100-sprinten går unna på 11,5 sekunder - mot originalens 14,6 - og toppfarten er økt fra 170 til 180 km/t.

Tuning er mer enn effektøkning, og Maximo-Tuning utstyrer Sorento med et sportsunderstell som slipper bilen 35 millimeter nærmere bakken.

 

Lavere tyngdepunkt og stivere fjæring skal bidra til en mer sportslig kjøreopplevelse, og 20-tommers felger - 9,5 tommer brede - med 275.40-dekk understreker den nye profilen.


Når Sorento i tillegg krydres med Maximos egenutviklede sportseksosanlegg med to ovale utblås og større bremser rund baut, og man i tillegg kan utstyre bilen med nytt ratt og et spesialsydd gulvteppesett, skulle pakken være komplett.

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!