Spionbilder av BMW 1-Serie har sirkulert i lengre tid, men først i dag har BMW offentliggjort bilder av bilen. Samtidig kunngjør BMW de vitale mål og spesifikasjoner for minstemann.

Bakhjulstrekk i Golf-størrelse

1-Serie blir 4,23 meter lang, og med fem dører skal den ha plass nok og være praktisk i bruk for en liten familie. Den blir 23 centimeter kortere enn sedanversjonen av 3-Serie, med andre ord nærmest identisk med en tredørs Golf.

Bagasjerommet byr på 330 liter lasteplass med baksetet oppreist. Legger man det ned, får man 1150 liter til rådighet, altså noe mindre enn i Golf'en med tre dører.

 

Lang akselavstand og korte overheng skal bidra til gode kjøreegenskaper, og som seg hør og bør for en BMW, har bilen frontplassert motor og bakhjulstrekk.

1-Serie har ifølge BMW meget lav luftmotstand, og den spesielle designen med vinkler og buer gjør at den skiller seg godt ut i mengden av kompaktklassebiler.

 

Sikkerhetsnivået - både aktivt og passivt - skal være på topp, og det er vel ingen hemmelighet at fem stjerner i EuroNCAP-testen er målet, stjerner som har blitt et viktig salgsargument for alle bilprodusenter.

Stor kraft i liten pakke

Under panseret finner vi velkjente BMW-motorer; ved introduksjonen vil den komme som 116i med 115 hk, 120i med 150 hk, 180d med 122-hesters diesel og voksne 120d med 163 hk og 340 Nm.

 

Sistnevnte gjør 0-100 km/t på 7,9 sekunder, har 220 i toppfart og skal bruke 0,57 liter per mil i snitt.

 

Seks gir er standard på alle unntatt den minste bensinvarianten, og sekstrinns automatkasser blir også en mulighet.

1-Serie skal være bilen for de som ønsker prestisje i liten innpakning. Komfort, sikkerhet, kjøreglede og kvalitet skal ifølge BMW være som i de større modellene, og vi venter også flere og kraftigere motoralternativer etter hvert.

 

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!