Det begynner å bli noen år siden sist Alfa Romeo kunne tilby firehjulstrekk i sine biler. De siste var Alfa 155 Q4 og 164 Q4, vanlige personbiler med et avansert 4x4-system, oppsatt med vekt på det sportslige. Nå kommer altså Alfa Crosswagon, heller ikke denne noen utpreget terrengbil.

Avansert 4x4

Crosswagon følger samme oppskrift som vi har sett på blant andre Volvo XC70 og Audi Allroad. Det meste er urørt fra den opprinnelige modellen, men firehjulstrekk, høyere bakkeklaring - hele 6 cm mer enn en vanlig 156 - og større og mindre visuelle endringer skal gi den et røffere preg.

De nederste delene av støtfangerne er ulakkerte og har fått litt beskyttende aluminium. Et sett sideskjørt med aluminiumsprofiler er også på plass for å beskytte karosseriet mot omgivelsene.

Firehjulstrekk-systemet er også i Crosswagon av den mer avanserte sorten. En torsendifferensial - som også brukes av blant andre Audi - fordeler i utgangspunktet mest kraft til bakhjulene, men skal raskt og effektivt omfordele drivkreftene når det trengs. Systemet samarbeider også med elektronikk for å optimalisere kjøreegenskapene, og skal være både trygt og morsomt i praksis.

Diesel

Alfa Crosswagon skal, på tross av den forhøyede bakkeklaringen, fortsatt by på kjøreegenskaper i Alfa Romeo-tradisjon. En rekke endringer i hjulopphenget skal ifølge produsenten bidra til at sportsligheten fortsatt er til stede, selv om dette kanskje ikke vil være førstevalget for asfaltracing.

Motoren i Crosswagon sier også sitt om den posisjonen bilen skal ha i markedet. Den 1,9-liter store, firesylindrete JTD-turbodieselen er sannsynligvis ikke det som klinger best i Alfisti-ørene, men med 150 hk og 305 Nm burde det være krefter nok for de fleste utfordringer hverdagen har å tilby.

knut.arne.glesne@hm-media.no

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!