Vi Menn har tidligere hatt gleden av å kjøre den 180 hester sterke 206 RC på flotte franske sommerveier, en opplevelse som ga mersmak. Nå er tiden inne for å prøve den under våre hverdagslige forhold. Forsømte og mildt sagt ujevne veier hører jo vår virkelighet til, kaldt klima med ustabilt vær og føre likeså.

Med små, men virkningsfulle detaljer skiller 206 RC seg ut fra de andre søsknene i 206-familien. Lavere bakkeklaring, små og aerodynamiske sidespeil med karbon-look, en liten hekkvinge og doble, blanke eksosstusser hinter om at dette er noe utenom det vanlige. 17-tommersfelger med 205/40-dekk gjør også sitt til den sportslige profilen.

Interiøret er også preget av bilens sportslige egenskaper: Dype og svært støttende sportsseter med rom for firepunktsseler, et gripevennlig ratt og skinntrukket hus rundt instrumentene, der også en oljetemperaturmåler har fått plass, gjør sportsbilfølelsen påtakelig. Girkule og andre detaljer i aluminium underbygger også helhetsfølelsen, og gjør 206 RC til et attraktivt sted å være.

Også baksetet er av den sportslige typen, der to passasjerer - 206 RC er kun registrert for fire - sitter godt fast, selv når gravitasjonskreftene virker inn.

Motoren drar godt over hele turtallsskalaen, med ekstra sprut på toppen. Og med velvalgte utvekslinger på de forskjellige girene blir det hele svært kjørbart - man får utnyttet både dreiemomentet og effekttoppen når man måtte ønske. Motorlyden høres godt gjennom det lite restriktive eksosanlegget. Artig og inspirerende de første meterne, men etter noen mil blir det bare slitsomt.

206 RC har fått et stivere og kraftigere understell for å gi en mer sportslig og direkte kjøreopplevelse enn de andre 206-modellene, og de brede lavprofildekkene gir flott veigrep, men bidrar minimalt til støy- og støtdemping. Dette gjør at man kjenner hver minste detalj fra underlaget og får herlige tilbakemeldinger om hva som skjer, samtidig som alle ujevnheter forplantes rett i ryggmargen, akkompagnert av trettende støy fra motor, vei og vind.

Rystende opplevelse

På våre dårlige og sleipe veier var det problematisk å få satt kreftene fra motoren ned i bakken. Vi kjørte den med sommerdekk i en tid da de aller fleste andre for lengst hadde lagt om til vinterdekk, og kombinasjonen av dekk, kald vei og et svært stivt oppsett gjorde aktiv kjøring til en bokstavelig talt rystende opplevelse. Den ellers så lettkjørte og lekne bilen gjorde stadige krumspring, og krevde en bestemt hånd for å holdes i sjakk. Best å ta det med ro, med andre ord.

Men tilbake på finere veier og med mildere bakketemperatur er 206 RC mer i sitt rette miljø. Den påtrengende støyen er fortsatt der, men når understellet får arbeide uforstyrret, svarer det med en kjøreopplevelse som gir gode assosiasjoner til GTi-storheter slik vi liker å huske dem.

206 RC er morsom, det kan ingen ta fra den. Men som hverdagsbil må selv redaksjonens GTi-tilhengere innrømme at den kan bli for mye av det gode.

Tekniske data Peugeot 206 RC

Motor: R4, 1997 cm3

Effekt: 180 hk - 7000 o/min.

Dreiemoment: 202 Nm - 4750 o/min.

Dekkdimensjon: 205/40R17

Egenvekt: 1100 kg

Bagasjerom: 245/1130 liter

Toppfart: 220 km/t

Pris: 319 900 kroner

Testdata:

0-100 (fabrikk): 7,4 sek

70-100 km/t 3. gir: 4,3 sek

50-100 km/t 4. gir: 10,1 sek

70-100 km/t 5. gir: 8,4 sek

Støy 50 km/t 4. gir: 65,5 dB

Støy 100 km/t 5. gir: 72,0 dB

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!