XK-RS er utviklet i samarbeid mellom Jaguars nordamerikanske avdeling og Michigan-baserte Rocketsports Racing. Sistnevnte kjører den amerikanske Trans-Am-serien med Jaguar XKR, og med Scott Pruett bak rattet tok de i fjor åtte av elleve mulige seire.

Voksne krefter

XK-RS er basert på XKR i cabriolet-utførelse. Under panseret ligger en kompressormatet Trans-Am-racemotor som etter diverse ombygginger har fått økt slagvolumet fra 4,5 til fem liter, og som på det meste yter 550 hk og 678 Nm. Standardbilens automatkasse er byttet ut med en spesialbygget femtrinns manuellkasse, som i tillegg er bygget sammen med bakakselen for en forbedret vektfordeling i bilen.

Dette gir den 1700 kg tunge toppløse toseteren en akselerasjon fra stillestående til 100 km/t på rundt fire sekunder, og toppfarten skal ligge et sted rundt 330 km/t. For at bilen skal holde seg på veien, har den fått diverse påheng, som nye støtfangere foran og bak og utbygde kanalskjørt. Tredelte, brede 20-tommers felger med et tynt lag gummi utenpå dekker så vidt de store Brembo-bremsene, og også resten av understellet er oppgradert for å kunne takle de store kreftene og farten bilen kan oppnå.

Ikke bare til pynt

Bredere sporvidde skal også bidra til forbedret veigrep, samtidig som senking gjør at tyngdepunktet ligger lavere enn i standardbilen. Hele undersiden av bilen er også bygget om, med store vindtunneler som både skal lede luften i riktig retning og danne en sugeeffekt for økt marktrykk. Totalt sett har de aerodynamiske endringene gitt XK-RS dobbelt så stort marktrykk - downforce - som standardbilen ved toppfarten, noe som skal bidra til langt mer stabile høyhastighetsegenskaper.

Jaguar XK-RS skal ifølge Rocketsports Racing være en svært så kapabel bil på banen. Men det blir dessverre få som får mulighet til å oppleve bilen slik den bør oppleves; Jaguar har uttalt at den ikke skal bygges i flere eksemplarer. "Bilen er en markering av vårt gode samarbeid med Rocketsports Racing, og et eksempel på hva vi sammen kan få til" sier George Ayres, markedsansvarlig i Jaguar North America. Men samtidig hører vi stadig rykter om at Jaguar lukter på supersportsbilmarkedet igjen

knut.arne.glesne@hm-media.no

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!