VWs fem liter store tisylindrede dieselmotor yter allerede i utgangspunktet 313 hk og 750 Nm, nok til å sende den store Touareg fra 0-100 km/t på 7,8 sekunder og toppe 225 km/t. Men dette var altså ikke tilstrekkelig for våre tyske venner.

Mer kraft, bedre prestasjoner

Gjennom finpuss av motorstyringen har Abt funnet 60 hester til, og effekten ender dermed på voksne 373 hk. I tillegg er dreiemomentet økt til 860 Nm, tilgjengelig allerede fra 2000 omdreininger i minuttet. Endringene i motorstyringen skal også gi økt gassrespons, alt for å gi en mer sportslig opplevelse av SUV-en.

 

Resultatet av de nye kreftene er en akselerasjon fra stillestående til 100 km/t på 7,1 sekunder, og det hele gir seg ikke før speedometernåla viser 240 km/t. Kraftigere mellomregister og kortere responstid fra motor og girkasse bidrar også til at de viktige forbikjøringsprestasjonene forbedres.

Mindre offroad

Også understellet har fått en gjennomgang hos Abt. Et nytt justerbart luftfjæringssystem er på plass, med mulighet for opptil 60 millimeter lavere bakkeklaring enn Touaregs vanlige system. I kombinasjon med oppstiving av dempere mener Abt å ha funnet en optimal balanse mellom komfort og kjøreegenskaper, men vi antar at offroad-egenskapene har blitt noe skadelidende.

 

En stylingpakke med dypere støtfangere og sideskjørt, ny grill og en hekkspoiler er også med i pakken når du kjøper en Abt Touareg VS10. Og det faktum at standardmodellens 18-tommers felger er byttet ut med 22" høye og 10" brede sådanne understreker vel at offroad-profilen er underordnet veiegenskapene.

 

Og prisen? I Storbritannia koster den 165 000 kroner mer enn en Touareg V10 i basisutgave, og med norske avgifter vil den derfor passere 1,3 millioner kroner.

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!