Den flotte DB7-arvtakeren DB9byr på store krefter i en eksklusiv GT-innpakning. Aston MartinVanquish-motoren har blitt videreutviklet for å passe DB9s profil,og med den seks liter store V12-en med 450 hk og 570 Nm går 0-100km/t unna på 4,9 sekunder og toppfarten er over 300 km/t. Dentakløse varianten Volante - "flygende" -har den samme kraftkilden, og bør derfor kunne gi tilstrekkelig medluft i håret.

Cab fra bunnen av
Den elegante DB9 Volante har premiere påDetroit Motor Show den 4. januar neste år, og blir den 13.kabrioleten fra Aston Martin. Produksjonen skal foregå side om sidemed DB9 Coupé, og selvfølgelig vil også denne bli håndbygget.Produksjonstiden er beregnet til 200 arbeidstimer, hvorav 25 gårmed til lakkeringsarbeidet.

Produksjonsstart er planlagt høsten 2004, ogde første bilene kommer til Europa i oktober. Sales Director ThomasØvreseth hos den norske importøren Insignia uttaler til Vi MennOnline at de foreløpig har kontrakt på én DB9 Volante, og etterdagens kronekurs antas prisen å havne på rundt 2 250 000 kr.

Helt siden planleggingsfasen for DB9 var detklart at også en toppløs variant skulle komme. Dette har pregetgrunnkonstruksjonen av bilen, og den lette men svært kraftigeHydro-produserte aluminiumsstrukturen skal derfor gi DB9 Volanteden stivheten og styrken som er ønskelig i en kabriolet.

Taket ned på 17,0
Med et knappetrykk foldes stofftaket ned pårødt lys-vennlige 17 sekunder, og gjemmes fullstendig under etdeksel bak de noe reduserte baksetene. DB9 Volante er riktignokregistrert for fire, men har man til stadighet behov forbakseteplasser, er nok ikke denne den rette modellen. Bagasjerommetderimot, rommer med sine 197 liter noe mer enn Coupé-varianten.

Med forsterket frontruteramme (som tåler detdobbelte av bilens vekt) og veltebøyler som skytes opp ved fare forrundvelt, skal Volante by på samme sikkerhetsnivå som DB9 Coupé.Bilen har i tillegg et nydelig design, høyt utstyrsnivå og storemuligheter for personlig tilpasning - det må man da ogsåkunne forvente av en luksuriøs kraft-cab 

De nøyaktige spesifikasjonene for DB9 Volanteer ennå ikke klare, men Aston Martin opplyser at prestasjonene vilvære svært like DB9 Coupé's. Og som i modellen med fast tak,får kundene også her valget mellom manuelt gir ellerautomatgir.

Volante-modellene har tradisjonelt sett ståttfor en stor andel av Aston Martin-salget, og ifølge Øvreseth vil omlag 60 prosent av 2005-produksjonen på 2500 DB9-biler være av dentoppløse varianten.

knut.arne.glesne@hm-media.no

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!