Toyota Yaris

Yaris er ikke vår småbilfavoritt, men hva hjelper det når den er folkets? Nr. 5 på bestselgerlisten og med en forbedret versjon på markedet. Det er gjort forsiktige modifikasjoner ut- og innvendig, dessuten er det tekniske forbedringer. Man har gjort endringer som skal bedre sikkerheten, dessuten er det nyheter på motor og transmisjon. En ny 1,3-liter på 87 hk i tillegg til en "multi-mode" manuell girkasse med sekvensiell manuell giring eller full automatikk. Dessuten har man gjort justeringer på hjulopphenget som skal komme komfort og manøvrerbarhet til gode. En bra bil er blitt bedre, noe som neppe vil skade salget.

Toyota Yaris Verso

Verso-versjonen er praktisk, ja vel og til dens plusspunkter hører at den ikke er et derivat av en varebil, men en videreutviklet småbil. Likevel er Yaris Verso en bil som ikke helt faller i vår smak; det ser ut som om noen har rygget en kvart Moelven-brakke inn i hekken, og når du begynner å kjøre aktivt, virker det slik også. Jepp, du kan slå oss ned i bakken som en teltpåle med praktiske argumenter som pris/plassforhold, men det betyr ikke at vi er programforpliktet til å like stygge småbiler med middels egenskaper og sjarmfaktor lik null.

Toyota Corolla

Vi har synes Toyota har vært kyniske med Corolla. Alltid robust og kvalitetsmessig, men aldri like bra som Toyota burde ha klart. Ikke så med modellen som kom på markedet tidlig 2002. Her har man bygd en bestselger verdig et merke av Toyotas kaliber. Kvalitet og finish er topp, interiøret lunt og trivelig, kjøreopplevelsen komfortabel og tilstrekkelig dynamisk selv for kravstore Vi Menn-gutter. Motorene går pent, og selv 1,4 l/97 hk gir et friskt inntrykk. Vi foretrekker den velutstyrte SOL-modellen, og når fabrikken har lovet oss et ratt som også kan reguleres i lengden, forstummer vår siste virkelige innvending. Vi skjønner godt at Corolla er Norges mest solgte bil.

Toyota Corolla Verso

Vi har sans for Toyotas mini-MPV strukket over Corolla-lest. Man har klart å gi denne Verso-modellen et harmonisk utseende og beholdt svært personbilpregede veiegenskaper og ikke minst viktig: Sittestilling. Dessuten er støykomforten bra. Vi liker bilen best med 1,6 l/110 hk SOL-utgave, noe som betyr en pris på 255 000. Motoren er kultivert og gir tilstrekkelige fartsressurser. Hvis du er på jakt etter en mini-MPV med sju seter, kommer imidlertid modellen til kort, siden den kun leveres i femseters versjon.

Toyota Avensis

Toyotas nye familie/firmabil-utfordrer satser på komfort og kvalitet. Hvis du er av den gassglade pappatypen som liker presisjon og sportslighet, er ikke Avensis tingen. Derimot tar bilen igjen sitt monn på det som etter hvert er blitt typiske Toyota-dyder i denne klassen; finish, trygghet og komfort. Vi foretrekker bilen med 1,8 l/129 hk, siden den er blitt såpass mye større og tyngre enn forgjengeren at den ytelsesmessig ligger på nivå med den gamle 1,6-liters utgaven. Da starter prisen på 284 000. Nytt i høst er en 2,0 l/116 hk dieselmotor med katalysator, samt en 2,4 l/163 hk direkteinnsprøytet bensinmotor.

Toyota Camry

Camry hører med til den betydelige skaren av fine biler som blir glemt. Mens mange av de andre glemte modellene kommer fra perifere produsenter, er Camry storbilen til Norges mestselgende bilmerke. Siden Camry er en meget rommelig og - ikke bli lei av dette nå - svært komfortabel og kvalitetsmessig sammensatt bil, finnes det bare én plausibel forklaring: Når bilprisen starter på 375 000, blir prestisje en viktigere faktor enn objektive egenskaper. Dessuten det faktum at Camry har en viss eim av grått hår og gullinnfattede briller over seg rent kjøremessig.

Toyota RAV4

Det er gått et par år siden RAV4 var på toppen av vår må-ha-liste over små-SUV'er. Men selv om vi hadde skrevet at bilen smelter når du vrir på nøkkelen, ville den sannsynligvis fortsatt vært høyt oppe på listen over de mest solgte bilene i Norge. Andre modeller har kjørt forbi RAV4 når det gjelder plass og komfort; spesielt på støysiden. Men modellen er en ener når det gjelder sportslige veiegenskaper og frisk akselerasjon. I den faceliftede versjonen skal støydempingen være bedre, og interiøret har fått en kraftig modifisering. Dessuten er stabilitetskontroll og antispinn standard. De utvendige endringene er moderate.

Toyota Celica

Sportscoupeer er ikke den mest trendy biltypen akkurat nå. Synd for Celica, som etter vår mening både er tøff å se på og å kjøre. Basisversjonen har en 1,8 l/143 hk maskin som gir den rette kjørefølelsen og -ytelsen; 0-100 km/t på 8,7 sek. og 205 km/t til 325 000 lar seg høre. T-Sport-versjonen yter 192 hk og har ytelse på 7,2 sek. og 225 km/t. Innvendig er de rette sportslige kulissene; du sitter lavt og interiøret gir lette assosiasjoner til en flycockpit i måten det er bygd rundt føreren på.

Toyota MR2

Selv om MR2 har vært på markedet siden høsten '99, har den ingen problemer med å lokke fram smilet. Det er fortsatt en ordentlig rasabass-bil som bringer fram det beste (og av og til det verste) av gutten i deg. Veiegenskapene er midtmotorbil som få, og gjør du et par ting gæren't, snurrer det før du skjønner hva som har skjedd. Og det er en del av sjarmen og utfordringen med MR2: Her må du være skjerpet når det kjøres aktivt - ikke noe fingring med radioen eller prating på mobilen, takk. 1,8 l/140 hk gir bråkvikk akselerasjon; 0-100 km/t på 7,9 sek. Prisen er relativt behagelige 309 000.

Toyota Previa

Toyotas store MPV begynner å trekke på årene. De leveres i 6-, 7- eller 8-seters versjon med 2,4 l/156 hk bensin, eller 2,0 l/116 hk diesel. Prisene starter på 465 000, noe som gjør bilen dyrere enn en Renault Espace. Er stor MPV "din" biltype, ville vi begynt jakten et annet sted enn hos Toyota.

 

 

 

 

Toyota Land Cruiser

En ny og mer moderne Land Cruiser kom til Norge i vinter. Men noen luksus-SUV bygd over malen til f.eks. VW Touran eller Volvo XC90 er Land Cruiser definitivt ikke. Den har beholdt mange av den røffe 4WD-bilens varemerker, så som stiv bakaksel og separat ramme. Konstruksjonen tatt i betraktning gjør Land Cruiser en imponerende jobb på veien, men er ikke like personbilaktig som de nevnte konkurrentene. Jo mer møkk under hjulene, jo mer hjemme føler imidlertid Land Cruiser seg. Og av de røffere 4WD-bilene i klassen, med konkurrenter som Land Rover Discovery og Mitsubishi Pajero, er Land Cruiser en favoritt. Med 3,0 l/163 hk dieselmotor starter prisene på 615 000.

Land Cruiser 100

Dette er Bamse Brakar-versjonen i Land Cruiser-programmet. Bilen kom på markedet i 1998 og fikk en mindre oppjustering i 2002. Motorutvalget består av en 4,2 l/204 hk turbodiesel med seks sylindre i rekke, samt en 4,7 l/238 hk V8 bensinmotor. Førstnevnte gir 0-100 på 13,6 sek. og 170 km/t, mens bensinversjonen ordner sakene på 11,2 sek. og topper 180 km/t.

Toyota Prius

En ny versjon av hybridbilen Prius skal gjøre konseptet mer attraktivt. Den elektriske motoren er 1,5 ganger kraftigere enn tidligere og skal være i drift i lengre perioder enn forgjengeren. Dessuten er ytelsen på bensinmotoren opp fra 72 til 78 hk. Dermed skal 0-100 gå på rundt 11 sek. Ifølge Toyota skal dette, sammen med forbedret kjøredynamikk, en gang for alle avlive myten om at miljøvennlige biler behøver å være kjedelige. Vi applauderte det første Prius-konseptet og hvis Toyota har dekning for sine påstander, er vi både spente og ivrige etter å komme bak rattet på den nye Prius-versjonen.

 

Toyota Norge AS, Svelvikv. 59b, 3039 Drammen, tlf. 32 20 50 00, www.toyota.no

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!