SUZUKI

Suzuki er ikke så små i norsk bilimport-sammenheng som mange kanskje tror. I 2002 solgte de for eksempel flere biler enn Honda, BMW og Mazda.

Sist oppdatert

Liana

Spesiell, noen synes merksnodig, design, og en bil man gjerne liker eller ikke fordrar. Mye plass for pengene, men det beste salgsargumentet er likevel 4WD. Kvalitetsfølelsen er ikke påtrengende, og flere merker har mer å by på - men altså ikke 4WD. Ellers blir Liana en erstatter for Baleno, som nå fases ut og ikke vil bli solgt som 2004-modell (Liana solgte også langt bedre enn Baleno i fjor). Du får den både som stasjonsvogn og sedan, med manuell eller automatkasse og 1,6 liters bensinmotor, med priser fra 224 900 kroner.

Ignis

En helt ny Ignis (bildet) er på markedet i september/oktober. Teknisk sett bygd på den gamle, men likevel i det store og hele ny. Større og mer SUV-aktig karosseri, ny motor. Selvsagt med 4WD, og prisene begynner på 199 900 kroner. Men dagens Ignis skal fortsatt selges, og den er en sprek og morsom tass som slåss med mer kjente biler som Toyota Yaris og VW Polo. Ignis' fortrinn fremfor disse er god plass. Under panseret finnes en 1,3-liters motor med 83 hk. Støyer en del, men er likevel et bra alternativ til 179 900 kroner (for et par "høvdinger" ekstra får du den med klimaanlegg). Kun manuell girkasse.

Grand Vitara

Utvilsomt en god SUV signert Suzuki. Skjønt, vi kan godt kalle den en skikkelig offroad'er, for Grand Vitara er bygd med ramme og stiv bakaksel, og du kan (i fart) koble over fra bakhjulsdrift til konstant firehjulsdrift (stiv mellomaksel). Du kan velge mellom en toliters bensinmotor og en toliters turbodiesel, og firetrinns automatisk og femtrinns manuell kasse. Prisene starter på 279 900. En kuriositet er det vel mer at mini-offroad'eren Jimny, som forsvant ut med avgasskravene i 2001, nå relanseres i en spesiell utgave med masse utstyr, til 184 900 kroner. En bil vi mildt sagt ikke likte her i redaksjonen, og vel mest ment for imagesøkende ungdom.

XL-7

En femti centimeter lengre Grand Vitara, egentlig, og den store nyheten her er at bensinutgaven i høst får følge av en lenge etterlengtet diesel. Særlig kombinasjonen varebil kl. 2/diesel har importøren forhåpninger til. Men en sjuseter med dieselmotor er priset til 349 900 kroner, og det høres unektelig også billig ut! XL-7 er Suzukis mest spennende produkt, og en slags luksus-SUV med flerbruksløsninger også Vi Menn Bil har sansen for, koblet med skikkelige offroad-egenskaper (bl.a. reduksjonsgir). Dagens versjoner fås fra 449 900 kroner (manuelt gir) og har en meget bra 2,7-liters V6 bensinmotor med 173 hk.

 

Importør: Suzuki Bilimport AS, Postboks 4004 Gulskogen, 3002 Drammen, Tlf.: 32 21 88 00, www.suzuki.no

Denne saken ble første gang publisert 14/01 2004, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også