Lancia Ypsilon

Endelig har Lancia en ny snobbe-småbil klar. For den nye Ypsilon skal forføre sine kunder - først og fremst kvinnelige - med et hittil ukjent tilsnitt av luksusutstyr i en småbil. Det går på alt fra Bose-tilpasset stereo, via tosones klimaanlegg, til mer tradisjonelle dyder som ulike typer farge- og stoffvalg. Den nye designen trår en fin balanse mellom retro og moderne, samtidig som teknikken er up-to-date, i alle fall på motorsiden. Der finner man velkjente høydepunkter fra Fiat-konsernet, som 70 hk common-rail diesel og 95 hk bensinmotor. I tillegg kommer Ypsilon med 60 og 80 hk bensinmotorer. Men i Norge får vi neppe se den.

Lancia Lybra

Lybra kom på markedet i 1999 som etterfølger til Dedra. Bilen leveres som sedan eller stasjonsvogn og havner størrelsesmessig midt mellom mellom- og familiebilklassen. Lybra er den mest ordinære av dagens Lancia-modeller, men skiller seg likevel ut i gatebildet. Teknikken er i stor grad Fiat-basert; 1,6 l/103 hk og 1,8 l/131 hk kjenner vi fra Stilo, det samme gjelder 115 hk turbodiesel. Derimot er den femsylindrede to-liter'n på 150 hk en mer egenartet Lybra-motor. Som også finnes med en femsylindret 150 hk 2,4 l turbodiesel.

Lancia Thesis

Det er vel få biler i Fiat-konsernet som vekker like mye diskusjon som Thesis. Det spesielle utseendet er årsaken, en med et ikke ueffent drag av eldre Lancia-limousiner over seg. Men ikke alle trykker det til sitt bryst. Innvendig er Thesis overstrødd med utstyr som ikke står tilbake for det man finner i tyske luksusbiler. Og hvis en statsråd virkelig vil skille seg ut, finnes Thesis også i pansret utgave. Motorpaletten er interessant: 2,4 l dieselfemmer på 150 eller 175 hk, bensinfemmere på 2,4 l/170 hk, eller med lettrykksturbo 2,0 l/185 hk, og til slutt V6 på 3,0 eller 3,2 l og hhv. 215 eller 230 hk. Tar du en Thesis til Norge, møter du neppe maken på hvert gatehjørne...

 

Auto Import Nor AS, Postboks 6843 Rodeløkka, 0504 Oslo, tlf. 23 37 61 00, www.lancia.com

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!