MINITEST: SUBARU LEGACY 2,0
NESTEN SOLBERG
I disse dager står nye Subaru Legacy hos norske forhandlere. Både eksisterende kunder og de som ikke har vært borti merket før, har en overraskelse i vente.
Ikke helt Solberg, men nesten: Den nye Subaru Legacy er vesentlig |
Etter å ha tilbakelagt mange mil i den rimeligste versjonen av nye Legacy - en 2,0 sedan til 327 000 kroner - kan vi fastslå at det ikke lenger er tilfellet. Subaru har levert en bil som langt på vei kan konkurrere med europeiske merker med høyere og mer sportslig profil.
Utseendet er fortsatt japansk, men med en snert som i alle fall tiltaler oss. Det samme inntrykket fortsetter innvendig - japansk stil, men med langt bedre materialer, mer stilren design enn tidligere, samt fine og komfortable sportsseter. Plassen duger også, med et bra baksete og rommelig bagasjerom.
Fine sportsseter og nøkternt, kvalitetsmessig interiør hever |
I utgangspunktet følger understellsoppsettet mønsteret fint. I lettlastet tilstand virker demping og fjæring passe avstemt, uten at det blir for stivt. Bilen drar rundt svingene med en nøytral mine, bare ved gasslipp eller provosering blir hekken litt livlig. Men ikke verre enn at det bare føles hjelpsomt.
Med last i bilen merker man imidlertid at store ujevnheter slår igjennom og at fjæringen bunner ut litt for lett. Dessuten hadde vi gjerne sett at stabilitetskontroll var standardutstyr på biler i denne prisklassen.
Bokser-lyd
Den toliters boksermotoren har fått en kjærkommen effektøkning fra 125 til 137 hk, mens dreiemomentet bare har økt marginalt fra 184 Nm til 187 Nm ved 4400 o/min. Subaru er heldigvis sine boksermotorer tro. Den nåværende tolitersversjonen er den mest kultiverte til nå, både når det gjelder gange og støyutvikling. Samtidig har man ikke barbert bort hele det boksertypiske lydbildet, slik at du alltid har det lille snerret som minner deg på at det er noe særegent som jobber under panseret.
Førerplassen gir et oversiktlig inntrykk. |
For sett i forhold til en del naturlige konkurrenter er ikke Legacy 2,0 direkte sprek. Akselerasjonsevnen er akseptabel, særlig hvis du lar motoren jobbe i turtallsområdet fra drøyt 3000 o/min og oppover. Kombinasjonen av girutvekslingen i 5. gir og norske fartsbestemmelser gjør at du må gire ned hvis du skal ha krefter å snakke om. Her teller girkassen positivt inn, siden den er kvikk og meget presis.
Siden mange av de firehjulsdrevne bilene i denne prisklassen hører inn i SUV-kategorien, er Legacy i relativt ensom majestet når det gjelder å tilby sedankarosseri, bensinmotor og sportslig kjørefølelse i prisklassen mellom 300 000 og 350 000. Mest nærliggende konkurrent er VW Passat 4Motion sedan med 130 hk TDI-motor til rundt 340 000 kroner.
TEKNISKE DATA: SUBARU LEGACY 2,0 Motor: B4, 1994 ccm Ytelse: 137 hk - 5600 o/min Dreiemoment: 187 Nm - 4400 o/min Dekkdimensjon: 205/55 R16 Egenvekt: 1330 kg Bagasjerom: 433 liter Forbruk EU-mix: 0,76 l/mil 0-100 km/t, fabrikk: 11,2 sek Toppfart, fabrikk: 197 km/t Pris: Fra 327 000 kroner TESTDATA Subaru Legacy 2,0 - Honda Accord sedan 2,0 - Audi A4 2,0 0-100 km/t: 10,8 - 8,9 - 9,8 70-100 km/t 3. gir: 5,5 - 5,4 - 4,8 50-100 km/t 4. gir: 13,8 - 11,7 - 11,0 70-100 km/t 5. gir: 13,1 - 9,6 - 10,1 Støy 50 km/t 4. gir: 63,0 - 63,0 - 62,0 Støy 100 km/t 5. gir: 68,5 - 69,0 - 69,0 Støy 6000 o/min 2. gir: 70,5 - 71,0 - 73,5 Misvisning 100 km/t: 93 - 95 - 93
|
Denne saken ble første gang publisert 12/01 2004, og sist oppdatert 04/05 2017.