Ikke helt Solberg, men nesten: Den nye Subaru Legacy er vesentlig
mer dynamisk enn forgjengeren. Det gjelder både veiegenskaper
og utseende.

Fra å være en traust og bra bil, har Legacy tatt et langt steg i det vi mener er riktig retning for merket. Med sterk fokus på rallysatsing forventer man at Subarus biler skal være dynamiske og sportslige, en karakteristikk som så langt bare har passet på WRX- og STi-utgavene av Impreza.

 

Etter å ha tilbakelagt mange mil i den rimeligste versjonen av nye Legacy - en 2,0 sedan til 327 000 kroner - kan vi fastslå at det ikke lenger er tilfellet. Subaru har levert en bil som langt på vei kan konkurrere med europeiske merker med høyere og mer sportslig profil.

 

Utseendet er fortsatt japansk, men med en snert som i alle fall tiltaler oss. Det samme inntrykket fortsetter innvendig - japansk stil, men med langt bedre materialer, mer stilren design enn tidligere, samt fine og komfortable sportsseter. Plassen duger også, med et bra baksete og rommelig bagasjerom.

 

Fine sportsseter og nøkternt, kvalitetsmessig interiør hever
inntrykket selv på rimeligste Legacy-modell.

Kjørefølelsen har også hevet seg betraktelig fra forgjengeren. Du merker det allerede idet du tar i rattet - det er passe stort, passe tykt og grepsgunstig. Det bidrar til å formidle en lett, men presis styrefølelse som er til stede enten du glir rolig av gårde eller kjører friskt på svingete vei.

 

I utgangspunktet følger understellsoppsettet mønsteret fint. I lettlastet tilstand virker demping og fjæring passe avstemt, uten at det blir for stivt. Bilen drar rundt svingene med en nøytral mine, bare ved gasslipp eller provosering blir hekken litt livlig. Men ikke verre enn at det bare føles hjelpsomt.

 

Med last i bilen merker man imidlertid at store ujevnheter slår igjennom og at fjæringen bunner ut litt for lett. Dessuten hadde vi gjerne sett at stabilitetskontroll var standardutstyr på biler i denne prisklassen.

Bokser-lyd

Den toliters boksermotoren har fått en kjærkommen effektøkning fra 125 til 137 hk, mens dreiemomentet bare har økt marginalt fra 184 Nm til 187 Nm ved 4400 o/min. Subaru er heldigvis sine boksermotorer tro. Den nåværende tolitersversjonen er den mest kultiverte til nå, både når det gjelder gange og støyutvikling. Samtidig har man ikke barbert bort hele det boksertypiske lydbildet, slik at du alltid har det lille snerret som minner deg på at det er noe særegent som jobber under panseret.

 

Førerplassen gir et oversiktlig inntrykk.
Pent midtkonsoll og bra utstyrsnivå i standardversjon.

Erfaringsmessig skal både motoren og den permanente 4WD'en i Legacy ha ganske mange tusen kilometer under vesten før alle delene har gått seg til, så vi tipper det er litt mer der det kommer fra, siden vår testbil så vidt hadde rundet 3000 km.

 

For sett i forhold til en del naturlige konkurrenter er ikke Legacy 2,0 direkte sprek. Akselerasjonsevnen er akseptabel, særlig hvis du lar motoren jobbe i turtallsområdet fra drøyt 3000 o/min og oppover. Kombinasjonen av girutvekslingen i 5. gir og norske fartsbestemmelser gjør at du må gire ned hvis du skal ha krefter å snakke om. Her teller girkassen positivt inn, siden den er kvikk og meget presis.

 

Siden mange av de firehjulsdrevne bilene i denne prisklassen hører inn i SUV-kategorien, er Legacy i relativt ensom majestet når det gjelder å tilby sedankarosseri, bensinmotor og sportslig kjørefølelse i prisklassen mellom 300 000 og 350 000. Mest nærliggende konkurrent er VW Passat 4Motion sedan med 130 hk TDI-motor til rundt 340 000 kroner.

 

terje.bjornsen@hm-media.no

 

 

TEKNISKE DATA: SUBARU LEGACY 2,0

Motor: B4, 1994 ccm

Ytelse: 137 hk - 5600 o/min

Dreiemoment: 187 Nm - 4400 o/min

Dekkdimensjon: 205/55 R16

Egenvekt: 1330 kg

Bagasjerom: 433 liter

Forbruk EU-mix: 0,76 l/mil

0-100 km/t, fabrikk: 11,2 sek

Toppfart, fabrikk: 197 km/t

Pris: Fra 327 000 kroner

TESTDATA

Subaru Legacy 2,0 - Honda Accord sedan 2,0 - Audi A4 2,0

0-100 km/t: 10,8 - 8,9 - 9,8

70-100 km/t 3. gir: 5,5 - 5,4 - 4,8

50-100 km/t 4. gir: 13,8 - 11,7 - 11,0

70-100 km/t 5. gir: 13,1 - 9,6 - 10,1

Støy 50 km/t 4. gir: 63,0 - 63,0 - 62,0

Støy 100 km/t 5. gir: 68,5 - 69,0 - 69,0

Støy 6000 o/min 2. gir: 70,5 - 71,0 - 73,5

Misvisning 100 km/t: 93 - 95 - 93

 

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!