Det er ingen grunn til å undervurdere betydningen S40 har for både Volvo og moderselskap Ford. Dette er den første virkelig nye bilen fra Volvo etter at de ble overtatt av den amerikanske giganten, og den er det første eksempelet på det som skal være pengebesparende plattform-deling mellom Volvo, Mazda og Ford. Hittil har ikke dette lyktes noe særlig for Ford (eksempelvis Jaguar X-Type og Ford Mondeo). Og de skal trå varsomt for ikke å rote det til for et så identitetssterkt merke som Volvo også.

 

Mens Volvos sikkerhetstradisjoner skal være retningsgivende for plattformen, er Fords dynamiske kjøreglede en annen ledestjerne. Vi vet at Focus C-Max gir mer kjøreglede enn noen annen mini-MPV, men spørsmålet er om dette har latt seg overføre til S40.

 

Hva design angår, fortsetter S40 utvilsomt linjene til S80 og S60, selv om den er mer "båtliknende" sett rett fra siden. Med sine distinkte skuldre og coupéliknende korte hekk har den en særegen profil ute på veien.

 

Rommelig er den også, og mer enn størrelsen umiddelbart skulle tilsi. Det er godt med plass i bredden og mellom de to forsetene. Baksetepassasjerene drar nytte av tynnere forseterygger enn før, uten at det går på bekostning av sikkerheten. Vi liker også interiørdesignen med den briljante T-formede midtkonsollen - enkel, effektiv og stilfull, og misunt av hver eneste bildesigner vi har snakket med. Her snakker vi om en ny standard i klassen!

 

Også på sikkerhetssiden finner vi forbedringer. Startnøkkelen befinner seg nå høyere oppe, for å unngå at den pløyer seg inn i kneet ved en stor frontkollisjon. Dessuten stiller rattet seg helt horisontalt ved en kollisjon, slik at kollisjonsputa skal virke best mulig. Volvo hevder at S40 er like sikker som S60 og S80, og etter å ha sett en bli vraket mot en XC90 i Volvos eget testsenter, tviler vi ikke på det.

Stødige kjøreegenskaper

Det tar ikke lang tid før vi setter pris på at Volvo har hentet kjøredynamiske elementer fra Ford. Hjulopphenget er i det store og hele hentet og videreutviklet fra Focus. S40 ligger stødig på veien - 160 km/t på motorveien føles helt uanstrengt, mens kontakten med veibanen fortsatt er god. Og når vi kaster den inn i en krapp venstre ut av motorveien, svinger S40 presist og velbalansert, uten noe sprell.

 

I utgangspunktet blir S40 tilgjengelig med fire forskjellige motorer: Tre femsylindrede bensinmotorer (to 2,4-litere med henholdsvis 141 og 173 hk samt en turbomatet 2,5-liter med 223 hk) pluss den siste toliters dieselmotoren fra samarbeidet Ford/PSA med 137 hk.

 

Neste vår kommer en mer prisvennlig versjon med 1,8-liters bensinmotor med 121 hk, og til høsten etterfølges denne av en 1,6-liter med 101 hk og en diesel med 112 hk. Prikken over i'en - en firehjulsdrevet T5 med sekstrinns manuell girkasse - kommer til slutt. De store dieselmotorene får også sekstrinns manuelle kasse, mens resten må klare seg med femtrinns. En femtrinns såkalt "intelligent" automatkasse er opsjon.

 

Vår prøvekjøring foregikk med 2,4-literen med 173 hk og automatkasse, og kombinasjonen utgjorde en svært så avslappet motorveicruiser. Stille, og med et "kroppsspråk" som tilsa at vi kjørte en større bil. Litt regnvær forstyrret ikke idyllen.

Tankevekker for konkurrentene

Volvo planlegger en rekke modeller basert på denne plattformen. En stasjonsvogn (V50) følger senere i år, og det diskuteres åpent om en kabriolet og kanskje en coupé og en XC50 SUV, så vel som sporty R-versjoner.

 

Innvendig er S40 en godbit, og særlig liker vi
midtkonsollen. Utvendig har den arvet
linjene fra sine storebrødre.

Volvo hevder at S40 vil appellere til dem som vanligvis har kjøpt Audi A4, BMW 3-serie og Mercedes-Benz C-klasse, men mener den også vil friste den som er vant med større biler og vil trappe ned en klasse uten å miste storbilfølelsen. Men det som bør bekymre S40s rivaler mest, er uten tvil det faktum at Ford her har lyktes svært godt i å beskytte et tradisjonsrikt merkes DNA, samtidig som de i modellen kombinerer det beste fra forskjellige merker.

 

I Norge vil det være mulig å legge inn bestillinger nå, men biler blir ikke utlevert før uke 4 neste år. Til å begynne med blir innstegsmodellen tolitersdieselen til 330 900 kroner, men fra cirka uke 20 neste år kan du bestille 1,8-literen til rundt 300 000 kroner. I uke 46 starter produksjonen av 1,6-litersmotorene, både bensin og diesel.

 

vimenn-bil@hm-media.no

 

Volvo S40

Lengde: 4468 mm

Bredde: 1770 mm

Høyde: 1452 mm

Akselavstand: 2640 mm

Svingradius: 10,6 meter

Egenvekt: 1419 kg

Dekk: 215/45 R 18

 

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!