Forhåndsomtalen av nye Avensis var fullspekket med tidsriktige markedsføringsklisjeer: Moderne design og sporty kjøreegenskaper.

Allerede da vi så bilen i levende live for første gang gikk "bullshit"-alarmen: Er ikke fronten litt klumpete? Vel, smak og behag og så videre - det skal vi ikke diskutere. Men sporty kjøreegenskaper - holder det stikk?

Vi kjørte en av de mest aktuelle modellene, stasjonsvogna med 1,8 liters bensinmotor. Overraskelse nummer én er hvor treg den virker. Motoren snurrer smidig og fint, men det flytter seg ikke noe særlig. Er støydempingen blitt så effektiv at fartsfølelsen forsvinner.

Nei, våre akselerasjonsmålinger dokumenterer følelsen. 6,1 sekunder på den viktige forbikjøringsakselerasjonen fra 70 til 100 km/t i 3. gir er sakte, faktisk et helt halvsekund etter forrige Avensis med 1,6 liters motor! Kombinert med at støydempingen faktisk er utsøkt, blir følelsen svært sedat.

Dertil bidrar også en vel veivete styring. Utvekslingen er som på en gammel Mercedes, og styrefølelsen blir deretter. Dermed tas brodden av det bilen måtte ha av sportslige kvaliteter.

For innerst inne har faktisk Avensis det. Understellet er stramt og fint, uten skumle lyter i kritiske situasjoner. Blant annet en avansert, Celica-inspirert bakaksel er å takke. Likevel er mangelen av ESP et stort minus i forhold til de europeiske konkurrentene. Foreløpig leveres ESP bare til 2,0 og diesel. 

Men hvorfor selger Avensis som varmt hvetebrød? Et velfortjent rykte for god kvalitet og solid forhandlernett er gammelt nytt. Nå gir bilen også en følelse av å være påkostet med fin plastkvalitet og gode stoffer; den såkalte opplevde kvaliteten er hevet betraktelig.

Vi som setter pris på sportslige familiebiler må derimot fortsatt lete andre steder enn hos Toyota, for eksempel hos Ford og Honda. Avensis blir for lite inspirerende å ratte. Men ikke alle higer etter spenstig styrefølelse og friske ytelser. For dem er Avensis ideell; norske gubber har kanskje aldri hatt noe bedre alternativ enn dette. Derfor er Avensis en suksess.

 

Tekniske data

Motor: R4 - 1794 ccm - 16 V

Ytelse: 129 - 6000/min

Dreiemoment: 170 Nm - 4200 o/min

Dekkdimensjon: 205/55 R16

Egenvekt: 1295 kg

Bagasjerom: 520 liter

Forbruk EU-mix: 0,72 liter/mil

0-100 km/t, fabrikk: 10,5 sek

50-100 km/t, 4.gir: 14,5 sek

70-100 km/t, 3.gir: 6,1 sek

70-100 km/t, 5.gir: 11,9 sek

Toppfart: 195 km/t

Pris: 292 000

+ Super kvalitet, også opplevd

÷ Slapp styring og motor

= En gjennomført god gubbebil

 

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!