VWs brasilianske avdeling viste for litt siden den lille Fox, beregnet for det søramerikanske markedet. Denne ble raskt antatt som Lupos etterfølger i resten av verden, og nå kommer altså en mini-offroad-versjon av bilen.

Røft utseende

CrossFox får 46 mm høyere bakkeklaring enn Fox, og med kufanger i fronten, underliggende beskyttelsesplater i aluminium både foran, bak og på sidene, og store og ulakkerte "anti-scratch"-støtfangere får den et røft utseende og skal også tåle en trøkk eller to.

 

Reservehjulet er flyttet opp til bakluken, både for å frigjøre plass under bilen og for å understreke offroad-profilen, og integrerte ekstralys gir god sikt i skogen.

Liten, men romslig

På tross av sin beskjedne størrelse - lengden er kun 3,84 meter - har CrossFox et romslig og fleksibelt interiør, med plass til fem, stort bagasjerom og med en rekke smarte oppbevaringsrom. Et enkelt, ryddig og oversiktlig førermiljø og myk plast og aluminiumsdetaljer på de rette stedene skal også gi en viss følelse av eksklusivitet.

 

Natur er hovedtemaet for CrossFox, noe som også skal gjenspeiles i interiøret. De dyrere utstyrsvariantene får derfor skinnseter og biter av treverk for å gi en "jordisk" følelse.

 

Et integrert navigasjonssystem vil også være mulig å få, og man vurderer å tilby internett-tilgjengelighet i bilen, gjennom en flyttbar PDA.

Ungdommelig

CrossFox skal være en rimelig bil, og hovedmarkedet er unge, sportslige og urbane mennesker som vil ha en bil som skiller seg ut i mengden, og som setter pris på fordelene som høyere bakkeklaring og et beskyttet ytre gir.

 

Grove M&S-dekk er standard, og på tross av at den bare blir tilgjengelig med forhjulstrekk, skal fremkommeligheten være god.

 

Foreløpig er en 1,6-liters FSI-motor på rundt 100 hk eneste bekreftede kraftkilde, men vi antar at både diesel og mindre bensinmotorer vil følge.

 

CrossFox vil komme på markedet mot slutten av 2005, og pris er ikke fastsatt.

 

Hovedkonkurrentene er foreløpig Rover Streetwise og den kommende Fiat Panda 4x4, men vi regner med at også flere produsenter vil kaste seg på denne nye mini-SUV-klassen i nærmeste fremtid.

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!