Transporter og Caravelle er nå snart historie. Inn kommer en ny og bedre modell, men ikke forvent å finne igjen Caravelle-navnet. Det utgår. Den nye serien får en Transporter og en Multivan.

 

Bilen er både blitt større og mer komfortabel. Den er vokst både i lengde, bredde og høyde, men Multivan vil kun komme i kort versjon. Her kan du boltre deg i luksuriøse omgivelser takket være nær grenseløse muligheter med setene. Bilen er en sjuseter med to-to-tre-konfigurasjon. De to midterste kan du snu trill rundt, og et bord i midten kan foldes ut slik at du rett og slett får et konferanserom på fire hjul. Treseteren bak kan legges ned som en seng, i tilfelle du skulle bli sliten etter all møtevirksomheten. Bak dette baksetet har du fortsatt plass til en del bagasje, men dersom du trenger ytterligere plass er det bare å kjøre fram hele seteraden, som går på skinner.

 

Førermiljøet er nå helt annerledes, og du har blant annet fått girspaken opp i midten av konsollen. Dette er in for tiden, og er utvilsomt en bedre ergonomisk løsning. Dashbordet er mye mer personbilpreget enn før, det samme med komforten. Forstillingen er ny og har fått langt bedre demping med tanke på støy enn den forrige McPherson-løsningen.

Mikrofoner i taket

Dersom du trenger å snakke med de i baksetet, trenger du ikke lenger skrike takket være et nytt system hvor seks mikrofoner er plassert i taket. Disse fanger opp det du sier, og kjører det gjennom høyttalerne i stereosystemet. Multivan har selvsagt langt mer utstyr enn det som vil bli originalt på Transporter, når den kommer. Transporter vil derimot også bli å få i en lengre versjon, om ønskelig.

 

Det blir fire dieselutgaver å velge mellom, pluss to bensinmotorer. Vår testbil er utstyrt med en 2,5 liters TDI-motor som yter 174 hk. Som alltid ved slike common-rail dieselmotorer er det likevel ikke effekten, men dreiemomentet som er saftig. Her er det 400 Nm til disposisjon, noe som er nok til å gi den store bilen personbilytelser. Fordi slike dieselmotorer har et relativt kort arbeidsområde har VW implementert sekstrinns kasse også her. Det gjør sitt. Se bare på ytelsene i tabellen.

 

Alt i alt er det ingen tvil om at den forrige modellen trengte en arvtaker. Nå har den fått det, men om jeg skulle ønske noe mer, så måtte det være at designen hadde vært litt mer radikal og at endringen var enda større enn hva som er tilfelle. Ukjente vil antakelig ikke se at det var den nye de nettopp møtte.

 

Som Multivan må du enten ha tykk lommebok eller en snill arbeidsgiver. Prisene starter på 599 900 kroner, og dersom du går for en med samme motor som vi har kjørt, så må du ut med minimum 656 600 før du begynner å plukke fra utstyrslisten. Noe er inkludert, men du har i det minste et utgangspunkt å slenge på pulten til sjefen.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!