Vi har i all tid skrytt av kjøreegenskapene til lille 206. Den har som i standardutgave en bakstilling som svinger med i så stor grad at man skulle tro den var firehjulsstyrt.

 

Nye 206RC er utstyrt med en toliters maskin med VVT-teknikk, eller med variable ventiltider, for å si det mer forståelig. Maks. effekt er på 180 hk ved 7000 omdreininger, og momentet når toppen ved 4750 omdreininger. Dermed er det duket for et turtallsrace vi kjøreglade på ingen måte er lei for. 100 km/t når du på 7,4 sekunder, og 1000 meter gjøres unna fra stillestående på 28 sekunder.

 

Toppfarten er ca. 220 km/t, og det er fort nok i en såpass liten bil. Selve motoren er en videreutvikling av den samme motoren som blant annet sitter i Peugeot 307, og jeg blir ikke overrasket om denne modifiserte versjonen dukker opp også der. Der kan det også hende de får plass til sekstrinns girkasse, noe det ikke var plass til i 206.

 

Med "bare" fem gir til rådighet startet Peugeot med å trimme femtegiret for å passe krafttoppen på 7000 omdreininger. Deretter la de inn et førstegir som var noe lengre enn normalt (gjør nå 66 km/t på første). På denne måten lot det seg gjøre å få korte trinn mellom de øvrige girene, og bilen har i høyeste grad fått en utveksling som gjør bilen kjørbar.

Kjøreglad krabat

Som tidligere modeller svinger også 206RC på en måte som henter fram det store gliset. Bakstillingen er i grove trekk den samme som de har på 206SW, bare med kraftigere og stivere fôringer, og tykkere stabilisatorstag.

 

Noen vil kanskje ha det til at bilen er overdimensjonert når det gjelder dekk og felger, men til disse er det bare en ting å si: Prøv bilen før dere dømmer. Den sitter nemlig som et frimerke med mye lim, og den har grep som bare det, selv på vått dekke. Selv om det er mye krefter som skal plantes til bakken er det lite sporing å merke. Dette kommer kanskje når dekkene blir slitt, men da finnes det nye dekk å få kjøpt. Dessuten ser den lille bilen unektelig tøff ut med 17-toms hjul, og 205/40 R17 dekk (Pirelli P7000).

 

På motorveiene i Frankrike var det nok mange med større doninger som lurte på om de så rett, eller om det var en skittflekk de hadde fått på ryggespeilet. Riktig gøy blir det likevel ikke før fjellveien snor seg som verst, og bakparten får vise sine gode gamle egenskaper. Bilen kan nesten knekkes rundt hjørner uten at det går på grepet løs.

 

Bilen følger deg så lenge du har krefter å dra med. Det virker ikke som om Peugeot har gjort noen større tiltak i å holde motorstøyen ute av bilen. Det er for så vidt greit nok, men da kunne de jobbet litt mer med gromlyden. Den er hissig nok, men ikke så vulgær som vi kunne ønske.

Pynt av plast

Det er faktisk ikke så mye utstyr på en RC som forteller deg om råskinnet som bor i den. Spoileren øverst på bakluken er moderat, og skriker ikke etter oppmerksomhet. To forkrommede eksosrør betyr heller ikke veldig mye i dagens samfunn. Det som faktisk gjør mest med utseendet er de fire store nydelige 17-tommerne. De kler bilen utmerket, men store hjul er heller ikke uvanlig lenger. Dermed sitter du igjen med et RC-emblem som det eneste en tilskuer kan bedømme deg på.

 

Innvendig er det litt lettere å se at du har med en godsak å gjøre. Foran har du sportsstoler med svært god støtte, i både side og lengderetning. Både foran og bak, og til baksetepassasjerenes store glede er bilen bare registrert for fire. Stolene er trukket i skinn og et alcantara-liknende stoff. Det samme finner du igjen i detaljer i dørene. På fremstolene er det gjort rom for å trekke firepunktsseler, dersom du skulle ønske det, og Peugeot Sport har sikkert noe i sortimentet som kan brukes.

 

Instrumentene har fått svartmatte skiver, med en nål i hvitt. Alle instrumentene er ringet inn av en blank forkrommet ring som gir det hele et mer eksklusivt preg. Rattet er treeket, og akkurat passe stort. Det er justerbart i høyderetning, og trukket med skinn - akkurat som det skal være.

 

I skrivende stund er prisen ennå ikke fastsatt. Peugeot tipper et sted rett i overkant av 300 000, men vi gjorde alt vi kunne for å få dem til å innse at den ikke bør koste mer enn 299 900, med vinterhjul inkludert. Kanskje sjefen da vil la seg overtale? En ting til... Jeg glemte å fortelle at bilen har ESP, men det gjør ikke noe, for den kan slås av!

 

Peugeot 206 RC

Motor: R4, 16V, 1997 ccm

Effekt: 180 hk - 7000 o/min

Dreiemoment: 202 Nm - 4750 o/min

Dekk: 205/40 R17

Egenvekt: 1100 kg m/full tank

0-100 km/t: 7,4 sekunder

Toppfart: 220 km/t

Pris: +/- 300 000,-

 

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!