Nye 9-3 Cab har selvfølgelig alle gener og design fra sine søsken med tak. Det eneste som rent visuelt skiller, er bakparten. Og spør du meg er det en vellykket endring. Hekken er kraftig, med et noe mer distinkt design enn sedanen.

 

Selve karosseriet er nå blitt langt stivere enn forrige modell var. Nå skal det tre ganger så mye krefter til for å vri karosseriet én grad (11 500 Nm/grad). Dette er høyst merkbart ved kjøring, og det skal veldig skralt underlag til for å merke at bilen begynner å vri seg. Man ser det nesten lettere enn man merker det, for eksempel i skjøten mellom dørpanelet og dashbordet.

 

Taket er blitt enda bedre, med penere finish og bedre støydemping. For at det både skal se strammere ut og bli raskere å legge ned, har Saab nå seks tverrgående bjelker i stedet for fem. Hele fellesoperasjonen tar nå 20 sekunder, noe Saab påstår er klassens raskeste.

 

At bilen er stivere, merkes umiddelbart når vi kommer ut på veien. Dessuten går det svært støysvakt, både med og uten tak. Over baksetet ligger nemlig en vindskjerm som kan felles opp for å ta imot for de verste turbulensene som ellers ville revet deg i nakkehårene. Denne hjelper betraktelig, og med vinduene hevet blir det både støy- og vindstille.

 

Sikkerheten er ivaretatt med to veltebøyler som spretter opp dersom man ruller, og en vindusramme som tåler 2,2 ganger bilens vekt. Setebeltene sitter nå fastmontert i setet, og følger derfor etter, selv om bilen skulle bli deformert. Her vet jeg et par andre produsenter som har ett og annet å lære.

 

Motorutvalget blir som for sedanen: 2-litere med turbo med ytelser på 150, 175 eller 210 hestekrefter. Saab-folket innrømmer likevel at det er større motorer på vei, antakelig en toppmodell på 250 hk. Kreftene fordeles til drivhjulene via fem- eller sekstrinns girkasser.

 

De viktigste konkurrentene er nok Volvo C70, Audi A4, BMW 3-serie og Mercedes CLK. Noen setter kanskje Chrysler Sebring i samme klasse, men det er bare rent fysisk. I ytelse og teknikk er det snakk om biler av totalt forskjellig klasse.

 

Noen prøvetur nå kan du dessverre bare drømme om. Saab selger mesteparten av disse bilene i USA, og har faktisk en stor markedsandel blant de takløse modellene i Australia. Derfor må vi skandinaver pent vente til høsten før vi tilgodeses med biler. Er vi riktig uheldige kommer snøen før 9-3 Cabriolet.

 

Trøsten får være at den er verd å vente på dersom du er på utkikk etter en kabriolet. Det finnes verre objekter å sløse bort rundt en halv million på enn Saabs nye lekkerbisken.

 

Motoralternativer og priser:

1,8t 150 hk: 429 000,-

2,0t 175 hk: 460 000,-

2,0t Aero 210 hk: 560 000,-

I Norge: Til høsten

 

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!