imgSelvsagt begynner jeg med "verste" versjon. Det er bokstavene som lokker. AMG. Trivelige minner fra både SL 55 og C32 trenger på. Mercedes' hus-tuner har noen meritter å vise til.

Selvsagt begynner jeg med "verste" versjon. Det er bokstavene som lokker. AMG. Trivelige minner fra både SL 55 og C32 trenger på. Mercedes' hus-tuner har noen meritter å vise til.

 

Motoren våkner med en potent, grov brumming. Umiskjennelig AMG. I utgangspunktet er det samme maskin som i SL 55, en kompressormatet V8 med 5,5-liters volum. I CLK er effekten derimot "bare" 367 hk, i motsetning til hele 500 i SL.

 

Men det er ikke effekten det skorter på. Snarere er det klassiske kabrioletsvakheter som gjør seg gjeldende. Understellet er nemlig stramt satt opp, og dermed får byggverket en stri tørn på dårlig vei. Jeg synes det er synd at en bil til nesten 1,4 millioner kroner knirker.

 

Likevel lokker motorlyden meg til å stå på litt ekstra oppover de svingete fjellveiene mot toppen av øya. Visst er det gøy, men det utarter raskt til Mallorca-mesterskap i bilbryting. CLK Cabriolet trives ikke i et for forsert tempo, selv med magiske bokstaver på bakluka.

 

Dermed får jeg bekreftet en gammel, universell sannhet. En kabriolet med baksete blir aldri en sportsbil. At vekten er stolte 1820 kg bidrar nok, likeså at mye av den sitter i snuten.

 

Hva er da poenget med en AMG-versjon? Vel, lyden er diggbar og draget deilig, og det nyter du også når du ruller rolig gjennom byen. Utseendet kan man mene hva man vil om. Med frekk frontfanger, fete felger og hekkspoiler skiller AMG-versjonen seg ut. Jeg for min del skimter litt gullenker i det fjerne.

500 er fenomenalt

Over i CLK 500 blir inntrykket bare befestet: AMG er en avsporing i kabrioletversjon. For det første er en 500 klassisk elegant, uten hårete staffasje som skiller den fra sine motorsvakere søsken. Bestill den uten emblemer, og gjerne i den lekre gråtonen vi kjørte, så har du en diskré superbil bare kjennerne vet å plassere.

 

imgDe som har en viss fornemmelse for motorsang, tar nemlig CLK 500 på lyden. V8 er V8. I 500-versjon er den mykere og varmere enn den rå og nesten frådende snerringen fra AMG-motoren, men i lengden tror jeg det kan være like greit. Med taket nede nyter i alle fall jeg hvert et gasspådrag i CLK 500. Hele bilen gir en berusende følelse av overlegen harmoni.

 

Det kommer ikke minst av det mykere fjæringsoppsettet. Da slipper du at hele byggverket gir etter over kvasse ujevnheter. Til å være en takløs bil er nemlig CLK stiv, og det kommer til sin fulle rett i 500-versjon.

 

Selv om fjæring og demping er moderert i forhold til AMG-varianten, er kjøreegenskapene likevel utsøkte. Styringen har en fin presisjonsfølelse, og når jeg begynner å dra på litt rundt svingene, kjenner jeg hvilke krefter som tar tak i hekken. Savnet av AMG-kreftene forsvinner som dugg på sidespeilet.

 

Med ESP tillater elektronikken lett drifting, men rampete som jeg er, slår jeg av "storebror". Likevel forblir bilen forbausende beherskbar. Hekken kommer ikke som ei slegge, noe som definitivt er å frykte i en så motorsterk bil med mye vekt foran.

 

Stuper du inn i svingene som om styggen selv lå på hjul, er det klart at det skyver over forhjulene. CLK 500 Cabriolet kunne gjort det godt i både norsk og nordisk mesterskap i understyring, bare føreren har den for formålet riktige innstillingen.

Glider av rang

Eller helt feil innstilling, spør du meg. For CLK Cabriolet er en glider av rang, akkurat som en fireseters kabriolet skal være. Til og med undertegnede roer ned etter å ha rast litt fra seg på et passelig øde veistrekk. Deretter cruiser jeg av gårde, med girkassen i Drive og albuen i vinduskarmen.

 

Med siderutene oppe og trekk over baksetet nyter jeg et passelig vindrusk i håret. Faktisk forblir trekket bakfra også tålelig uten vindskydd, noe som betyr at du kan la noen sitte der bak, bare ikke farten er for høy. Det er dessverre ingen selvfølge i fireseters kabrioleter. Plass har passasjerene også, de trenger verken være beinamputerte eller under konfirmasjonsalder for å tåle noen timer i nye CLK.

 

Til norske forhold er det også betryggende at Mercedes leverer kvalitetstelt til sin CLK. Selve kabrioleten er i flere lag og med ordentlig bakrute med varmetråder. Den holder tyst i høy motorveifart, og er isolert for vinterbruk.

 

Dermed fremstår CLK Cabriolet som en klassisk kabriolet med store kvaliteter. Dersom du ikke har det helt store draget på damene selv, skal du ikke se bort fra at en slik bil vil hjelpe. Bare pass på at hun ikke stikker av med den på egen hånd...

 

Det koster å være kar

En V8 koster avsindig mye i avgiftslandet Norge. Dersom du jakter på et kompromiss mellom egenskaper og pris, er CLK 320 tingen. Da får du både grom lyd og friske ytelser til en bare middels hårreisende pris. Men nær sagt uansett hvor fiksert du måtte være på seksersang, så styr unna CLK 240. Da får du bare lyden - i ytelser holder den knapt følge med 200 Kompressor.

 

Minstemann i rekken blir garantert volummodellen i Norge, og bortsett fra det lille savnet av sekserlyd, klarer 1,8-literen seg forbausende godt. Visst er også den dyr, betydelig dyrere enn konkurrentene fra Audi og BMW, men det er noe med Mercedes-Benz. De kan ta sin stive pris og komme unna med det.

 

Når det gjelder CLK Cabriolet, kan vi både forstå og til dels akseptere det. Den er bare suverent lekker.

Motoralternativer og priser

CLK 200 K: 529 400,-

CLK 240: 618 500,-

CLK 320: 775 900,-

CLK 500: 1 114 500,-

CLK 55 AMG            1: 386 600,-

Førsteinntrykk: Både lekker og velkjørende. Har du råd, så har du lov

 

 

 

RELATERTE SAKER:

- Harry og herlig

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!