Minitest: Nissan X-Trail 2,5 automat

KOSTBAR KRAFT

Nå får du X-Trail med diesel og ESP fra 366 000 kroner, og den er blitt vår favoritt av X-Trail-modellene. Men hva så med den nye bensinmotoren på 2,5 liter?

Sist oppdatert

imgNissan X-Trail er en bil vi liker godt her i Vi Menn. Spesielt er vi imponert over plassen, og vi har kåret den til klassevinner i sterk konkurranse med Honda CR-V og Toyota RAV4. Da bilen fikk en 2,2-liters diesel var vi enda mer imponert, men mangelen på ESP var et stort minus.

 

ESP er heller ikke tilgjengelig med den nye 2,5-liters bensinmotoren. Trolig vil det bli tilgjengelig om et års tid, men det er ikke bra nok i dag. For selv om X-Trail kjører veldig bra, er det en stor fordel med ESP på såpass høye biler.

 

Med 2,5-liters motor på 165 hk savner man ikke kraft - i motsetning til den litt daffe 2-literen. Den nye motoren pent, og støyen på 70 desibel i 100 km/t er akseptabel. Forbikjøringer går som en lek, noe mellomakselerasjonen fra 70 til 100 km/t på 4,5 sekunder beviser. Bilen bruker 7,9 sekunder fra 50 til 100 km/t. Til sammenlikning bruker dieselmotoren på 2,2 liter 5,3 og 8,7 sekunder på de samme fartsøkningene.

 

img2,5-literen får du i dag bare med utstyrspakken Elegance, som inkluderer skinnseter og noen kromdetaljer. Vår bil var utstyrt med en automatkasse som dessverre mangler en sekvensiell funksjon. Det burde den hatt, for kassa kan være litt "masete" og treg, spesielt under akselerasjon.

 

Velger du derimot diesel, får du en tett og presis sekstrinns manuell kasse. Akselerasjonstallene er heller ikke så mye dårligere i diesel, og støyen er omtrent den samme. Med tanke på at 2,5-literen med automat og soltak koster 429 000 kroner, blir ikke valget så vanskelig for oss. Vi ville ha valgt en diesel med ESP og mindre drivstofforbruk.

 

Nissan X-Trail 2,5 automat

Motor: 2448 ccm

Ytelse: 165 hk v/6000 o/min

Dreiemoment: 230 Nm v/4000 o/min

Dekkdimensjon: 215/65 R16

Egenvekt: 1460 kg

Bagasjerom: 410 liter

Forbruk EU-mix: 0,77 l/mil

0-100 km/t: 11,1 sek

Toppfart: 176 km/t

Pris: 429 000 kroner

 

 

VI MENNS BILTEST-KAVALKADE

Denne saken ble første gang publisert 24/03 2003, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også