imgIkke bare gjelder det ytelsene, selv om de er imponerende nok. Nå er nemlig dreiemomentet hele 500 Nm, og det flytter den store bilen helt uproblematisk. 7-serien er faktisk riktig kvikk med denne minste dieselen, den har akkurat det som trengs for å gi den riktige følelsen av arrogante kraftoverskudd, slik det skal være i luksusbil. Spurten fra 70-100 km/t går unna like raskt som i en Audi A3 med 180-hesters bensinmotor. Ingen trenger mer fartsressurser i Norge enn det 730d gir.

 

Men like mye som ytelsene er suverene, er måten de blir levert på imponerende. Selvsagt kan du høre at dette ikke er en bensinmotor, i alle fall når du starter den kald og legger øret inn mot grillen. Ellers må du nesten ha det skriftlig.

 

imgMaskinen maler mykt, og lyden er knapt hørbar i landeveisfart. En rekkesekser er og blir er rekkesekser, selv om den brenner olje. Dermed er følelsen av sofistikert luksus til stede i tilstrekkelig dose til at selv de mest kresne luksuskundene må være fornøyd.

 

Da er spørsmålet hva man skal med bensinmotor i en 7-serie. Ikke vet vi, det måtte være dersom du er spesielt glad i å sløse med suppa. For så sant du liker design og betjeningskonsept, har du en suveren bil i nye 730d.

 

 

 

 

Tekniske data

Motor: R6 - 2993 ccm - 24V

Ytelse: 218 hk - 4000 o/min

Dreiemoment: 500 Nm - 2000 o/min

Dekkdimensjon: 220/60 R 17

Egenvekt: 1975 kg

Bagasjerom: 500 liter

Forbruk EU-mix: 0,85 liter/mil

0-100 km/t, fabrikk: 8,0 sek

50-100 km/t: 5,7 sek

70-100 km/t: 4,0 sek

Toppfart: 235 km/t

Pris: 885 000 kroner

 

 

VI MENNS BILTEST-KAVALKADE

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!