imgVelkommen hjem, er det noe som heter. I disse dager kan den norske Mercedes-importøren, Bertel O. Steen, stå på trappa og hilse Dodge, Chrysler og Jeep velkommen. Fram til nå har Møller US hatt agenturet, men etter at tyskerne og amerikanerne fusjonerte til DaimlerChrysler, var det bare snakk om tid før importen ble slått sammen. Nå er tiden inne, og samtidig skal også Dodge igjen tas inn til landet.

 

Fram til nå har Ford og Chevrolet hatt markedet for små lastebiler i Norge for seg selv, noe importøren ikke kunne sitte og se på. For å være tidlig ute har vi prøvekjørt en Dodge RAM 3500 i USA, og det er ikke lite vi har i vente.

 

Både RAM 2500 og 3500 kan leveres med enten HEMI bensinmotorer ellerCummins diesel. Her hjemme er nok sistnevnte mest aktuell, og det er en skikkelig brutal sak som sitter under panseret. Vårt testeksemplar var utstyrt med manuelt gir i tillegg, og det blir vanskelig å beskrive følelsen.

imgTrampoline

I min ungdom var jeg bussjåfør i H. M. Kongens garde, men det var faktisk en lek å ratte rundt i en 12,5 meter lang turbuss i forhold til å sitte bak rattet på en RAM 3500 med diesel og manuell kasse. Førstegiret er som krabbegir å regne, og egner seg kun til igangkjøring med tunglastet bil. Med tom bil er det bare å starte i andre. Fortsatt har du fem gir å ta av, for kassa har seks trinn.

 

Deretter er det bare å gire og gasse så kjapt du kan, for kortere gir enn på denne skal du lete lenge etter. Krefter er det derimot nok av, men arbeidsområdet er relativt kort, så det har ingen hensikt å dra den ut i registeret. Dermed blir det hele litt stakkato og mer arbeidsomt enn strengt tatt nødvendig.

 

Nå regner jeg med at de som kjøper en slik 3500, faktisk skal gjøre seg nytte av lastekapasiteten. Og det bør de, for den er noe inn i granskauen stiv bak. Av en eller annen grunn setter den seg dessuten i selvsving, og i rundt 80 km/t leker bakparten trampoline på sine egne fjærer.

 

imgFor å unngå hoppingen tenkte jeg at det ville hjelpe å heve hastigheten en tanke. Men nei da. Det ble enda verre, om jeg så økte aldri så mye. Tro meg, kjære leser, det var så ille at jeg ikke klarte å lese hva som sto i displayet på radioen. Da hjelper det ikke å kunne skryte av en Cummins-diesel på over 300 hk og et dreiemoment på 755 Nm, selv om motoren aldri vil mangle krefter, uansett hva du lesser på med.

 

Det blir ren gjetting å spekulere i hvorfor bilen oppførte seg slik den gjorde. Det kan være så enkelt som at ett av de fire bakhjulene var urunde. I så tilfelle skylder jeg bilen en unnskyldning, samtidig som jeg kan ønske dekkene dit pepper'n gror.

US-tradisjon

Utover dette er RAM 3500 en likandes bil, og jeg har full forståelse for dem som tenker amerikansk når det er snakk om stor pickup. Amerikanerne har tradisjon og erfaring med hvordan slike biler skal være, og de har klart å lage et personbilpreget interiør. Arbeidsplassen er med andre ord trivelig.

 

Dodge RAM 3500 5,9 l Cummins Diesel

Motor: R6, 5883 ccm, 24V

Ytelse: 250 hk - 2900 o/min

Dreiemoment: 624 Nm - 1400 o/min

Akselavstand: 406,4 cm

Egenvekt: 2480 kg

Bensintank: 128 liter

Bakkeklaring: 22,6 cm

Lastehøyde: 85 cm

Førsteinntrykk: En god tanke, med varierende utførelse

 

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!