imgJeg har tidligere klaget på 7-seriens utseende og betjeningskonsept, og skal ikke dvele mer ved det. Jeg bare konstatere at her i USA blir opplevelsen av bilen en annen. Her glir den nye 7-serien mer naturlig inn i omgivelsene, samtidig som den distanserer seg fra det meste av amerikanske flak. Med god margin. Dessuten har tydelig vis den lange versjonen vært med på tegnebrettet fra dag én, for sideprofilen blir bare mer harmonisk med de 14 ekstra centimeterne.

 

Bortsett fra den ekstra beinplassen i baksetet, er den store nyheten i 760 Li motoren. Og Bayerische Motoren Werke skuffer sjelden på sin absolutte hjemmebane: Tolv sylindre i V-form, seks liters slagvolum, Valvetronic ventilmekanisme og direkte bensininnsprøytning sørger for 445 hk og 600 Nm dreiemoment.

 

imgMen tall og teori er en ting, opplevelsen i praksis noe ganske annet. Og hvilken opplevelse. Tilstrekkelig er årets understatement.

 

På tomgang og lave turtall høres motoren knapt, den bare suger deg sømløst av gårde, godt hjulpet av en silkemyk sekstrinns automatkasse. Kraftoverskuddet gir en småarrogant suverenitetsfølelse. Og trår du til, belønnes du med en smått psykedelisk V12 sang og en turtallsvilje som slynger den store bilen av gårde så du knapt kan tro det er mulig.

Faretruende fort

Hvor fort det egentlig går merker du først når du gløtter på speedometernåla, for 7-serien døyver farten faretruende godt. Eller når svingen plutselig kommer. Heller ikke BMW kan trylle bort de fysiske lovene.

 

I USA er man imidlertid ikke bortskjemt med svinger. Derfor hadde heldigvis BMW lagt prøvekjøringen innom Homestead Raceway, hvor det faktisk er litt vanlige racerbane inni selve høyfartsovalen.

 

imgMed elektronisk sikkerhetsnett er oppførselen nesten narresikker. Sladder stoppes før de får begynt, og kreftene tøyles. Men slå av elektronikken, så kjenner du virkelig hvilke krefter du kontrollerer med høyrefoten.

 

Og en powerslide med en luksuslimousin er ikke akkurat som en brekksladd med moderens Mazda. Du får en litt surrealistisk følelse av at dette egentlig ikke er sant; bilen hviner sidelengs ut av svingen med spinnende bakhjul, så lekende og frydefullt kontrollerbart at du helt glemmer hva du egentlig kjører.

 

Selvsagt skal ikke en 760 Li kjøres slik. Den skal kjøres med rolige og myke bevegelser, av hensyn til den som sannsynligvis betaler brakka: Baksetepassasjeren.

imgBedre bak?

I langversjonen er plassen i baksetet upåklagelig; en liten fotskammel bare understreker plassoverskuddet. Setene er elektrisk justerbare i alle mulige retninger, og utstyr som TV, DVD, telefon og kjøleskap er på plass. Og dette er bare en sped start. Kun lommebok og fantasi setter grenser for hva som kan leveres til 760 Li.

 

Følelsen av å være privilegert siger på der du sitter bak sotete ruter og solgardiner. Alt du trenger å bekymre deg om er hva som er lastet i DVD-magasinet, og hva som er i kjøleskapet. Dårlig amerikansk veistandard avslører riktignok at store hjul nødvendigvis formidler litt av hva de ruller over, og 100% lydløst ruller de heller ikke. Men ubehagelig blir det aldri. Ikke engang i nærheten

 

Det mest påtrengende for min del etter en tid der bak, er suget mot førersetet. Selv i lang versjon er 760 en bil som gjerne vil kjøres. Så bare utseende og betjeningskonsept faller i smak, har du i Li en superbil for både fører og baksetepassasjerer.

 

Tekniske data

Motor: V12 - 5972 ccm - 48V, Valvetronic og direkte bensininnsprøytning.

Ytelse: 445 hk - 6000 o/min

Dreiemoment: 600 Nm - 3950 o/min

Dekkdimensjon: 245/50 R18

Egenvekt: 2225 kg

Bagasjerom: 500 liter

Forbruk EU-mix: 1,36 liter/mil

0-100 km/t, fabrikk: 5,6 sek

Toppfart: 250 km/t

Pris: Ca. 1 800 000

I Norge: Fra mars

Førsteinntrykk: Super kombinasjon av kjøremaskin og baksetelimousin.

 

 

VI MENNS TESTKAVALKADE 2002

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!