img

To-veis telemtri blir forbudt for å

gjøre Formel 1 billigere.

Det måtte et ekstraordinært møte til for at Formel 1 skulle forandre regelverket. På et møte i oktober klarte teamene nemlig å bli enige om å ikke forandre reglene. Det utfallet var både forbløffende og tragisk, med tanke på fjorårets rekordkjedelige Formel 1-sesong.

 

Heldigvis har det internasjonale bilsportforbundet innsett at noe må gjøres, og i går kvesset de klørne og ga streng beskjed om nye tiltak og regler. De nye reglene vil ikke bare gjøre Formel 1 mer spennende, men også billigere, slik at de minste teamene unngår konkurs.

To-veis telemetri blir forbudt

Teamene kan ikke lenger justere bilene - som for eksempel oljetrykk, bremsebalanse og til og med motorstyrke - fra pit-lane mens de kjører.

 

Dette vil nok ikke øke spenningen, men en ekstra kostnad forsvinner. To-veis telemetri krever ekstremt dyrt teknisk utstyr, som teamene nå ikke lenger vil ha bruk for.

imgRadiokommunikasjon mellom fører og team blir forbudt

Føreren kan ikke lenger snakke med teamet under løpene. Denne regelen skal blant annet hindre teamene i å gi stallordre midt i løpet. Den eneste muligheten teamene nå har til å kommunisere med førerne, er ved hjelp av plakater ved pit-lane.

 

Ettersom stallordre er forbudt fra og med denne sesongen, kan ikke teamene gi beskjed om det på plakaten fra pit-lane. Den eneste måten å gi stallordre på nå, er å gi beskjed til føreren før løpet starter.

Bilene i Parc Fermé mellom siste kvalifisering og løp

Teamene får ikke lov til å arbeide på bilene i garasjen mellom kvalifiseringen lørdag og løpet søndag. Man fryktet at noen av teamene skulle bygge egne "kvalifiseringsbiler", men heretter må bilene ha et oppsett under kvalifisering som ikke skiller seg mye fra "løpsoppsettet".

 

Teamene har mulighet til å reparere skader, men under streng overvåking.

Reservebil blir forbudt

Dette er innført for at de mindre velstående teamene skal slippe utgiftene med å ha en tredjebil klar til hvert løp. Det betyr også at førerne må være mer forsiktige på trening og kvalifisering for å unngå krasj.

img

Traction Contol forsvinner, og vi får se hjulspinn

igjen!

Traction control, launch control og automatgir blir forbudt

Hvis det viser seg at det vil innebære en betydelig merkostnad å fjerne disse hjelpemidlene foran årets sesong, kan det hende forbudet blir utsatt til 2004.

 

Denne regelendringen er uansett den beste nyheten, med tanke på Formel 1s fremtid. Antispinn, starthjelp og automatgir har ingenting i en racerbil å gjøre. Uten disse tekniske "støttehjulene" vil det bli mye vanskeligere å kjøre bilene og lettere å skille klinten fra hveten.

img

I fremtiden blir det trolig dårligere brem-

ser, slik at forbikjøringer skal bli enklere.

Forslag til endringer i 2004

1) Felles - og enklere - bremser i alle bilene. Godt forslag. Bremser er dyrt, og dagens kullfiber-bremser i F1 er så bra at bremselengden er redusert til et minimum. Dette betyr igjen at forbikjøringer blir vanskelig.

 

2) Felles - og mindre - vinger. Godt forslag. Vingene er kanskje det som har "ødelagt" Formel 1 mest de siste årene. I dag er bilene så avhengige av luft på vingene at de ikke kan ligge i lufttomrommet rett bak en bil. Det blir lite jevn racing av slikt

 

3) Komponenter med lengre levetid. Godt forslag. Det betyr at for eksempel motoren må brukes i minst to løp eller mer. Kan også gjelde andre komponenter på bilene, og vil helt sikkert gjøre sporten billigere.

 

RELATERTE SAKER:

- Formel 1 for lett

- Back to basic

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!