Konseptet er som en Golf, bare et solid hakk større. Basisen er Vectra, men akselavstanden er hele 13 cm lenger, og økningen er i sin helhet viet baksetepassasjerene.

 

I det hele tatt dreier det meste seg om de to plassene bak i Signum, for det er i praksis bare to fullverdige sitteplasser i baksetet - midtplassen egner seg best som midtarmlene. Som ekstrautstyr får du også en stor boks med finesser som utfoldbare brett og DVD-holder som bare understreker midtplassens misjon.

 

To som konger

To sitter derimot som konger. Begge setene kan forskyves ("tilfeldigvis" 13 cm) i lengderetningen, og ryggvinkelen justeres - begge deler individuelt for hvert sete. Opeltypisk nok er også fellemekanismen elegant. Legger du ned baksetet, blir gulvet helt flatt.

 

Selv om baksetet står i fokus i Signum, er det ikke slik å forstå at bilen er ueffen å kjøre. På veien oppleves den omtrent som en Vectra, og det er faktisk ingen dårlig attest. Den økte akselavstanden merkes først og fremst ved en litt mer harmonisk oppførsel over de lange og store ujevnhetene.

 

De små og kvasse merkes bedre, spesielt i sportsversjon. Greit nok at den ser stilig ut - 20 mm senket, med 17" felger og to fete potter bak - men til norsk veistandard er sportspakken lite å trakte etter.

 

Signums styrke er uansett ikke som et sportslig alternativ. Den er heller et annerledes alternativ til ordinære sedaner av biler som VW Passat og Ford Mondeo. Så gjenstår det å se hvor mange som faller for Opels nyskapning.

 

Opel Signum er tilgjengelig i Norge fra begynnelsen av juni.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!