EUROFIGHTER: Olivengrønn fighter på bakhjulet. - Nei, det

er ikke Forsvaret "in action". Derimot er det tyske MS-

bikes' nye GSX-R 1100-baserte streetfighter i fullt drag.

"Eurofighter" hadde kanskje vært noe å tenke på for

Forsvaret, neste gang de skal ha nye ordonanssykler...

Skal du være tøffest på streeten, er det streetfightere som gjelder akkurat nå. På få år er dette blitt en trend som så smått har begynt å gjøre seg gjeldende her til lands. Stadig flere velger streetfightere fremfor tradisjonelle R-sykler. Og mange har begynt å bygge selv.

 

Streetfighterfenomenet er ikke nytt. Allerede for 10-15 år siden begynte kontinentale R-entusiaster å modifisere sine sportsmaskiner. Disse motorsyklistene hadde først og fremst tilhold i de europeiske storbyene, og ønsket var å gjøre syklene bedre egnet til urbane aktiviteter.

 

Med lavt styre og sammenkrøket ergonomi, hadde tradisjonelle R-sykler sine klare bruksbegrensninger i byen. For det første bidro det lave styret til en temmelig slitsom fremferd. Den foroverlente ergonomien var heller ikke spesielt egnet til å cruise rundt og betrakte det som var verd å betrakte i sentrum.

 

BUDSJETTFIGHTER: Honda CBR 900 Fireblade er et

ypperlig utgangspunkt for fighterforedling. Med eksos-

anlegg, noen få karosseribiter og litt fancy lakk, skal

det ikke mye til for å skape en heftig maskin.

Men R-syklenes kraft og teknologi ga dem en image som "vanlige" sykler ikke kom i nærheten av. Følgelig tok entusiastene utgangspunkt i de verste R-syklene, og bygde dem om til urbane busemaskiner. For å oppnå en bøllete og minimalistisk stil, plukket de vekk mesteparten av plasten og malte sykkelen i grelle farger. Det lave originalstyret ble pælmet, til fordel for et høyt og bredt "rør".

 

Foruten å bidra til oppreist komfort og overblikk, sørget det høye styret for at maskinen ble lettere å dra på bakhjulet ut av lyskryssene. En ikke uvesentlig egenskap for en urban busemaskin.

Råskinn på streeten

Under tiden har streetfightere blitt varemerket på slike sykler. Gatekjempere, på godt norsk. Betegnelsen er svært så dekkende. Vi snakker nemlig om sportslige maskiner med høy ytelse og minimalistisk stil. Sykler som er kapable for heftige fighter ut av lyskryss, og som kan gi R-sykler fothvilerskrapende konkurranse på svingete landeveier. Oppsiktsvekkende sykler som utstråler bøllete sjarm og aggresjon.

 

HØY HEKK: En streetfighterhekk skal

være høy og luftig. Denne bakstussen

kaster glans over enhver fighter.

For tiden er streetfighterne den raskest voksende motorsykkelklassen. Enhver fabrikk med respekt for seg selv må ha en fighter eller tre på programmet. Likevel er det hjemmebyggerne som legger premissene. Der er kreativitet og dristighet størst og det er der de tøffeste og mest oppsiktsvekkende maskinene bygges. Det faktum at stadig flere kreerer sine egne fightere, har også resultert i en oppblomstring av firmaer som tilbyr komponenter og utstyr for fighterbygging. Den som ønsker å bygge selv, kan fråtse i deler og tilbehør som forvandler selv den kjedeligste R-sykkel til en råheftig fighter. På kontinentet arrangeres det sågar egne messer for slike sykler. Streetfighter er blitt big business!

 

Her viser vi litt av det som rører seg på fighterfronten. Kanskje får du noen gode ideer om hva som skal til for at din egen, gørrkjedelige tohjuling skal bli et råskinn på streeten.

 

LES OGSÅ: Tre blad Tuono

TURFIGHTER: Denne tøffe fighteren er faktisk basert på

sportstoureren Suzuki GSX 750F. Den spesielle GSX-

ramma, som i original form er gjemt bak heldekkende

plast, funker ypperlig i blottlagt streetfighterprakt.

NYTTIGE ADRESSER

www.streetfighter.nl (Linker til firmaer, klubber og entusiaster som beskjeftiger seg med streetfightere.)

 

www.extremegraphicfsmd.com (Spennende utstyr og designløsninger.)

 

www.msbikes.de (Lekre damer, heftige events og tøffe fightere. MS er en av Europas beste på streetfighter.)

 

 

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!