Mitsubishi er sent ute med å lansere sin modell i den populære klassen kompakte SUV-er. Men når de først kommer, har de et annerledes alternativ å by på.

 

Designen er nemlig distinkt, nesten frekk, og litt særpreg er kjærkomment fra et merke som lenge har holdt anonymitetens fane høyt.

 

Dette nye "ansiktet" skal vise den nye familieidentiteten - etter hvert kommer det lignende snuter på andre nykommere fra Mitsubishi.

Fast i fisken

Outlander vil være et gjennomført sportslig alternativ. Derfor er understellet særdeles fast i fisken, men inntrykket etter den første prøvekjøringen er likevel litt blandet.

 

Motoren er ikke akkurat noen kraftkar. To liters slagvolum og 136 hestekrefter holder bare så vidt i en bil som veier mer enn 1500 kg. Til gjengjeld går maskinen smidig og fint, og Outlander oppleves like lettkjørt som en hvilken som helst Mitsubishi.

Baksete prioritert

Outlander kan skryte av å være den lengste bilen i klassen, men det gir ikke overlegen innvendig plass. Bagasjerommet er ganske knapt, spesielt siden gulvet er så høyt. Til gjengjeld er bakseteplassen god - en bevisst prioritering, ifølge Mitsubishi.

 

Outlander kommer til Norge i mai, og rimeligste versjon med firehjulstrekk vil koste fra 299 900 kroner.

 

VI MENNS BILTESTKAVALKADE

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!